2024-02-15 09:15:00

Fastighetsservicebolaget rapporterade över Analysguidens förväntningar, både vad gäller nettoomsättning och resultat. Vi upprepar motiverat värde vid 50 kronor och ser vinsttillväxt i korten.

Vinner marknadsandelar på en välmående marknad
Fastighetsservicebolaget Coor stänger ett tufft 2023 med en stark bokslutsrapport som överträffade våra förväntningar. Nettoomsättningen i kvartalet kom in på 3 287 mkr (3 088), motsvarande en tillväxt på 6% i årstakt. Analysguidens prognoser överträffades med 2% och Sverige bidrar till den positiva avvikelsen. Samtliga marknader uppvisar tillväxt och det är tydligt att Coor vinner marknadsandelar. Det syns inte minst i Coors kontraktsportfölj där nettoförändringen är positiv med 85 mkr (-294) trots att man förlorade kontraktet med Ericsson. Framgent beskrivs marknadsutsikterna som goda där höga rörliga volymer stärker tillväxten.

Lönsamheten överträffar förväntningarna
Vinsten i kvartalet pressas av ett kostnadsbesparingsprogram men det justerade ebita-resultatet ökade och överträffade våra prognoser med 8%. Danmark utmärker sig där resultatet ökade med 37% och marginalen växte till 5,4% (4,1) i det fjärde kvartalet. Att marginalen växer i Danmark beror dels på ökad mognad bland kontrakten och dels att Coor tidigare under året startade ett liknande åtgärdsprogram som man nu lanserat brett över koncernen. En växande marginal i Danmark är således talande för att Coor bör kunna lyfta lönsamheten inom hela koncernen under året. Så här långt har åtgärdsprogrammet fortlöpt enligt plan. Kvartalet belastades med 38 mkr, något över våra förväntningar men i linje med vad Coor kommunicerat. Framåt förväntas inga betydande kostnader belasta resultatet och besparingarna förväntas ge en effekt på 100 mkr årligen.

Attraktiv värdering & hög direktavkastning inför 2024
Sammantaget kom rapporten in över våra förväntningar och på börsen belönades aktien med en uppvärdering. Det är sannolikt en effekt av dels starka siffror i kvartalet, dels att Coor fastlår en utdelning på 3,0 kronor per aktie. En svag lönsamhet och hög nettoskuld har tidigare skapat osäkerhet kring 2024 års utdelning. Men med beskeden i hand lättar säkerligen viss osäkerhet och vi kan konstatera att utdelningen hamnade mellan våra estimat. Med en kurs 42 kronor summeras direktavkastningen till attraktiva 7%. Med goda marknadsutsikter och förbättrad lönsamhet ser dagens värdering attraktiv ut. 2023 kan i backspegeln betraktas som ett knepigt år men nu tror vi det värsta ligger bakom. Vi gör mindre uppjusteringar av våra prognoser, 3–5% för såväl omsättning som vinst. För 2024 skissar vi på 5% omsättningstillväxt och en justerad ebitamarginal som stiger till 5,3%. Vi räknar med att vinst per aktie stiger till 4,2 kronor, motsvarande en tillväxt på 40%. Efter rapporten upprepar vi vårt motiverade värde vid 50 kronor, motsvarande ett p/e-tal på 12x innevarande års justerade vinst.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: