2024-02-23 09:10:00

Devyser fortsätter leverera på sin tillväxtagenda och ingår nya avtal som adderar tydliga konkurrensfördelar. Långsiktigt lockar potential och Analysguiden höjer motiverat värde till 100 kronor (87).

Hög försäljningstillväxt & minskad rörelseförlust
Nettoomsättningen i Q4 kom in på 45 mkr (34) motsvarande en valutajusterad tillväxt på 28%. Det är högt men 8% under vår prognos på 49 mkr. Avvikelsen förklaras främst av en lägre omsättning än väntat i Nord- & Sydamerika. På kostnadssidan kom rapporten in enligt förväntan bortsett från att ytterligare prishöjningar föranledde en rekordstark bruttomarginal på 88%, jämfört med förväntade 84%. Rörelseförlusten minskade i årstakt men den lägre försäljningen gör att rörelseresultatet kom in under vår prognos (18 mkr jämfört med vår prognos på 13 mkr). Kvartalet belastades med engångskostnader hänfört till byte av lokaler och en del systembyten.

Nya avtal adderar tydliga konkurrensfördelar
Operationellt fortsätter Devyser leverera på sin tillväxtagenda. Tidigare under 2023 ingick Devyser ett samarbetsavtal med life-sciencejätten Thermo Fisher. Avtalet var mycket positivt och gör bolaget till en mer konkurrenskraftig aktör främst i USA. I januari tecknade Devyser ytterligare ett avtal med en marknadsledande aktör, Illumina. Illumina tillhandahåller sekvenseringsinstrumentet MiSeqDx som används för att analysera Devysers testkit. Illumina har en närmst dominerande marknadsposition och i och med avtalet kommer Devyers testkit finnas förinstallerade, vilket skapar tydliga incitament för laboratorium att använda Devysers testkit snarare än att gå igenom den mödosamma processen att byta. Avtalet skapar konkurrensfördelar som möjliggör för fortsatta prishöjningar för att försvara en hög bruttomarginal. Efter kvartalets slut kommunicerade bolaget även deras första kommersiella order för Clia-labbet. Avtalet med brittiska diagnostikföretaget Cyted löper initialt på två år och intäkterna beräknas uppgå till ca 25 mkr, varav 6 mkr bedöms erhållas under 2024. Dessutom uppges fler avtal ligga runt hörnet.

Lockande långsiktig potential – motiverat värde höjs
Efter rapporten gör vi inga dramatiska prognosjusteringar. Vi räknar med omsättningstillväxt inom samtliga marknader och med en skalbar affärsmodell härleds växande marginaler. Ledningen är tydliga med att lönsamhetsmålet vid 20% rörelsemarginal under 24–26 kommer uppnås. I samband med föregående uppdatering handlades aktien runt 65 kronor. Det framstod som en låg värdering med mycket osäkerhet diskonterat i kursen. Nu har vinden vänt och aktien har stigit. Vi gillar Devyser, bolaget har en robust nettokassa, en hög bruttomarginal och hög förväntad tillväxt. Lägg därtill två samarbetsavtal med Thermo Fisher och Illumina så urskiljs tydliga konkurrensfördelar. Mycket talar för att Devyser åtminstone bör värderas i linje med sina sektorkollegor. Med stöd av vår kassaflödesmodell höjs motiverat värde till 100 kronor (87), motsvarande 7x innevarande års försäljning. Med tilltagande lönsamhetsförbättringar och fortsatt tillväxt främst i USA finns potential för ytterligare uppvärderingar.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.