2024-03-13 09:45:00

Lägre tillväxt men bättre marginal och kassaflöde än väntat, leder till att kassan bör räcka och därmed, tillsammans med en tilläggsköpeskilling som frusit inne, till minskad utspädning och oförändrad motiverad kurs på aktien.

Tufft jämförelsekvartal
Avmattningen i omsättningstillväxten som vi har väntat på kom under fjärde kvartalet. Den landade på 6% till en omsättning om 86,9 mkr under Q4-23 (82,2 under Q4-22) om än att minskningen av tillväxttakten förstärktes av att Q4-22 var ett osedvanligt starkt kvartal. Omsättningen för helåret skrevs till 314,4 mkr (243,1), vilket innebar +29% för 2023. Avmattningen är helt naturlig mot bakgrund av den mycket svaga bygg- & fastighetssektorn, ett tapp som omorienteringen mot bostadsrättsföreningar, allmännyttan och processindustri inte fullt ut kan kompensera för ännu.
Tillväxt står sedan i somras dock inte högst på prioriteringslistan för den nya ledningen som har fokus på marginaler och kassaflöden. Den strävan har hittills gått lite snabbare än vår förväntan, med en rörelsemarginal som i den här besvärliga marknaden förbättrades till -1% (-11%) för Q4 med EBIT på -0,8 mkr (-8,8) och motsvarande helårssiffror på -14,1 mkr (-55,6) och -4% (-23%).

Cirkulär Energis tillväxttakt sjönk till +10% (+111%) i Q4, delvis eftersom Q4-22 var så starkt, men också då installationsdelen ökade, vilket å andra sidan hjälpte upp EBIT-marginalen till 6,7% (-12,2%). Smarta Fastigheter hade ett tungt kvartal igen, -10% (+154%) efter -21% i Q3 till 35,5 mkr (39,4) i omsättning. Marginalerna var också fortsatt pressade, med en rörelsemarginal om +2,2% (+10,9%).

En positiv överraskning var att Inomhusklimat fortsatte att utvecklas väl, +45% (-21%), till en kvartalsomsättning på 18,5 mkr (12,8) till stigande marginaler; 8,5% (1,2%) på EBIT-nivå, tack vare mer ramavtal och service.

Likviditetssituationen – klar förbättring
Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades mer än vi väntat till -0,8 mkr (-11,8) för Q4 och -10,9 (-31,7) för helåret. Ändå bör marginalerna stiga och ytterligare förbättringar av rörelsekapitalet väntas. Med minskat produktutvecklingsbehov lär investeringarna minska, så ett positivt fritt kassaflöde för ett enskilt kvartal är klart inom synhåll för första gången sedan 2020 – kanske redan i Q1. Så även om nettokassan är nere på 30 mkr, så bör en nyemission kunna undvikas, vilket det finns många anledningar till att göra.

Potential i aktien
Med bokslutskommunikén fick vi också veta att det inte blir någon tilläggsköpeskilling för Miljöbelysning i år, vilket tillsammans med en minskad risk för nyemission tydligt minskar utspädningen för existerande aktieägare. Den nya bolagsledningen har ännu inte presenterat några finansiella mål, och vi försöker hålla våra prognoser någorlunda konservativa i både tillväxt och omsättning. Med det så landar vi på drygt 8 kronor i motiverad kurs för aktien, med ett avkastningskrav för de närmaste åren på 16% - en hög siffra, men som motiveras av osäkerheten i marknaden och prognoser.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.