2023-03-30 08:50:00

Q4 räddades av stark tillväxt inom Cirkulär Energi samt förvärvet av Miljöbelysning. Marknadsläget är nu osäkert men den riskvillige kan överväga en position.

Ömsom vin, ömsom vatten
Ecoclimes sista kvartal ifjol räddades tillväxtmässigt av Cikulär Ener-gis fenomenala 77% organiska tillväxt och förvärvet av Miljöbelys-ning. Utan dessa två så hade omsättningen för Q4-22 backat med 16% i förhållande till Q4-21. Nu blev det istället en ökning med 77% till 82,2 Mkr för fjärde kvartalet (46,5 Mkr Q4-21), varav 19,6% orga-niskt. Inomhusklimat och Smarta Fastigheter backade organiskt med -21% resp -8%. För helåret är bilden liknande, med en total omsätt-ningstillväxt om 70% till 241 Mkr för 2022 (142 Mkr för 2021), varav organiskt +17,5%, och där ökade Cirkulär Energi +69% organiskt, men Inomhusklimat och Smarta Fastigheter backade -1% resp -11%.

Ecoclimes justerade EBITDA uppgick för kvartalet till +5,4 Mkr (-0,1 Mkr) och för helåret till -1,9 Mkr (+7,1 Mkr) och räknas exklusive ”aktiviteter för tillväxt och marknadsetableringar”, vilka uppgick till -7,2 Mkr för helåret (0,9 Mkr). Rörelseresultatet landade för kvartalet på -8,8 Mkr (-2,5) och för helåret på -55,6 Mkr (-14,9), vilket innebar en marginal på -23% (-9,5%).

Resultatet präglas framför allt av att installationsverksamheterna har gått dåligt. Efter sommaren riktades mycket fokus på att vända ut-vecklingen och viss förbättring har skett under Q4. Med en förväntat sämre konjunktur behövs dock tuffa åtgärder för att kraftfullt vända situationen under innevarande år. Det är också synd att Smarta Fas-tigheter inte kunde hålla i den positiva tillväxttrenden från Q3, men den nya EcoCloud-programvaran som introduceras i år borde kunna hjälpa upp både tillväxt och resultat och Cirkulär Energi borde ha för-utsättningar att fortsätta gå bra, trots tillståndsproblem med kommu-nerna vilka förhoppningsvis löser sig bra på kort sikt.

Totalt vaktombyte
Hela styrelsen, VD och finanschef är nu nya under det senaste halv-året, och i vår tillträder den 5e VDn på 18 månader. Det är nu tydligt upp till bevis att det nya teamet kan leverera på bolagets mycket in-tressanta produkter som åtminstone på lite sikt har en utmärkt mark-nad för sig.

Svårbedömt läge i aktien
Marknaden för energieffektiviseringar är från offentligt håll gynnad hela vägen från EU-nivå och neråt. Samtidigt som fastighetsmark-naden är under hård press från stigande räntor och energipriser så finns det ändå ett stort antal fastighetsägare som har råd att investera för att sänka energiförbrukningen. Marknadsläget är kortsiktigt ut-manande, men resultatutvecklingen måste nu vända upp.

Aktien har fortsatt sin kräftgång under turbulensen och osäkerheten behöver med största säkerhet skingras innan en uppgång kan påbör-jas. Det gäller såväl styrelsens och ledningens förmåga som en reali-sering av verksamhetens intjäningspotential. Den modige och lång-siktige passar på att köpa nu, den försiktige avvaktar bättre visibilitet.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: