2024-02-26 10:00:00

Resultatet nästintill dubblades i årstakt och översteg klart Analysguidens förväntan. Mycket talar för gynnsamma effekter som håller i sig under 2024. Vi höjer våra prognoser och tror på en positiv vändning.

Stark resultatutveckling sista kvartalet
Vi hade väntat oss ett positivt resultat under sista kvartalet 2023 och bolaget överträffade våra förväntningar både vad gäller omsättning och resultat. Omsättningsmässigt minskade den totala försäljningen med drygt 3 procent under sista kvartalet men överträffade våra förväntningar. Den stora överraskningen i sista kvartalet blev rörelseresultatet på 62,5 miljoner kronor – klart över våra förväntningar på 23 miljoner kronor. Resultatet under sista kvartalet 2023 var nästan dubbelt mot fjolårets sista kvartal. En kombination av lägre marknadsinvesteringar, kostnadsbesparingar i form av synergieffekter från samgåendet med Electra och tidigare aviserade prishöjningar är några förklaringar till det positiva utfallet.

Kvartalsrapporterna för de två senaste kvartalen förstärker vår syn om att en positiv vändning kommer under 2024. Att bolaget nu genomfört de flesta prishöjningarna har visat sig i en tydlig återhämtning i bruttomarginalen. Att bolaget dessutom påbörjat en anpassning av sitt varulager till den lägre efterfrågan torde gynna bolaget under 2024. Att döma av balansräkningen under sista kvartalet 2023 har bolaget en avsevärt mer stabil situation än tidigare. Att bolaget dessutom påbörjat flera samarbeten (Euronics, Dialect och RinUp) visar på den konsolidering som branschen befinner sig i. Ju fler aktörer i samarbete desto bättre förutsättningar för långsiktig hållbarhet.

Vi skruvar upp våra prognoser för 2024 och 2025
Vi räknar med att de makroekonomiska förutsättningarna under första halvåret 2024 kommer fortsatt att resultera i viss försiktighet hos nordiska konsumenter men att andra halvåret kommer att bjuda på bättre förutsättningar. För 2024 och 2025 höjer vi våra resultatestimat med närmare 15 procent för respektive år.

Elon står sig starka inför 2024
Jämfört med vår tidigare analys för tredje kvartalet ser vi nu mer optimistiskt på 2024. Med 2024 års löneavtal i en miljö med lägre inflation än fjolåren torde konsumenterna ha bättre förutsättningar att byta ut äldre hushållsprodukter, datorer etcetera – detta efter att under flera år skjutit aktuella investeringar på framtiden.

Vi höjer våra resultatprognoser för 2024 och 2025 med i genomsnitt 15 procent och justerar därmed vår riktkurs på ett års sikt med lika mycket, till 35 kronor (30), motsvarande ev/ebitda på 4 respektive p/e 2,5 på vår prognos för 2024p och ev/ebitda på 3 respektive p/e 11 för 2025p. För 2026p beräknas t ev/ebitda till strax under 3 respektive p/e 10.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.