2024-07-11 09:30:00

Det höga ränteläget fortsätter att påverka förvaltningsresultatet negativt, men väntas förbättras i takt med de förväntade räntesänkningarna i höst och under nästa år. Substansvärdet sjönk marginellt till 96 kronor och substansrabatten uppgår nu till cirka 25%. Vi upprepar vårt motiverade värde om 87 kronor.

Högre hyresintäkter och nya hyresavtal tecknade
Hyresintäkterna ökade med 3,9% i det andra kvartalet till 574,3 (553,0) mkr, drivet av den årliga indexeringen samt färdigställda hyresgästsanpassningar. I jämförbart bestånd ökade hyresintäkterna med strax över 20 mkr. Bolagets uthyrningsgrad sjönk något till 92,4% (93,1%), men är på det hela taget på en hög nivå. Under kvartalet har nya hyresavtal tecknats med ett antal bolag, bland annat BM System, Primulator, First Hotel Stockholm North, Såma och Phonelife på avtalstider mellan 5 - 15 år. Fastighetskostnaderna har stigit på grund av högre taxebundna kostnader, som fjärrvärme och V&A, men även ökade kostnader för reparation och yttre renhållning. Det ledde till att driftnettot steg i en lägre takt, upp 2,4% till 422,8 (413,0) mkr. Överskottsgraden uppgick till 73,6% (71,1%) på årsbasis.

Förvaltningsresultatet sjönk i kvartalet
Det höga ränteläget påverkade enligt förväntan förvaltningsresultatet negativt under kvartalet, som sjönk med 6,6% till 187,7 (201,0) mkr. De lån som har refinansierats har gjorts till en högre räntenivå. Positivt är dock att den genomsnittliga räntenivån sjunker för tredje kvartalet i rad och uppgår nu i genomsnitt till 4,5% (4,9%). Centrala administrationskostnader steg något jämfört med samma period föregående år, drivet av högre datakostnader och högre avskrivningar för kontorsinventarier. Övriga poster inom förvaltningsresultat är i linje med motsvarande period året innan. Resultatet för kvartalet slutade på 169,5 (-1 025,9) mkr drivet av orealiserade värdeförändringar på fastigheter om 0,0 (-1 503,4) mkr och derivat om -12,6 (16,4) mkr. En effekt av det högre ränteläget är att avkastningskraven fortsätter att stiga. Vid kvartalets utgång uppgår de nu i snitt till 5,40% (4,90%) för det samlade fastighetsbeståndet.

Analysguiden upprepar sitt motiverade värde
Fastpartner handlas idag till en substansrabatt om cirka 25% mot rapporterat långsiktigt substansvärde per aktie (EPRA NAV). Det är klart högre än motsvarande substansrabatt om cirka 12% för jämförelsegruppen. För 2024 estimerar vi att bolaget når ett förvaltningsresultat på 5,47 kronor per aktie. När väl ränte-sänkningarna accelererar, anser vi att Fastpartners substansrabatt bör närma sig jämförelsegruppens, kanske till och med vara ännu lägre då räntesänkningarna slår igenom direkt, vilket skulle indikera ett motiverat värde på minst 86 kronor. Därför gör vi ingen förändring i vårt motiverade värde utan upprepar vårt tidigare motiverade värde om 87 kronor.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.