2022-09-07 09:40:00

Försäljningen under Q2 var svagare än väntat. Analysguiden justerar ned vårt motiverade värde men noterar flertalet spännande ordrar och ser fortsatt potential.

Stark Q1:a följs upp av ett svagare andra kvartal
Goodbye Kansas avslutar första halvåret genom att leverera en omsättning som uppgår till 68,5 miljoner kronor, vilket innebär en tillväxt om 8% på årsbasis. Detta var klart svagare en den starka utvecklingen som levererades under Q1 och bolaget beskriver att det är en effekt av förseningar och projekt som flyttas fram i tiden snarare än en minskad efterfrågan. EBITDA-resultatet påverkades negativt av försäljningsutvecklingen och kom in på -9,6 miljoner kronor. Det innebär att bolaget återigen har vänt till förlust på EBITDA-nivå efter en Q1:a där EBITDA-resultatet uppgick till 1,6 miljoner kronor. I den positiva vågskålen noterar vi att Goodbye Kansas har minskat sin kostnadsbas på årsbasis främst som en effekt av lägre personalkostnader följt av en mer flexibel organisation där bolaget nu arbetar med frilansare i högre grad.

Fortsatt starkt momentum och nya spännande ordrar
Summerar vi ihop det två första kvartalen så uppgår omsättningen till 159 miljoner kronor och jämfört med samma period föregående år innebär det en tillväxt på nästan 30%. Bolaget ser fortsatt starkt momentum inom affärsbenet ”Visual Content & Brand” främst drivet av dotterbolaget Goodbye Kansas Studios. Med en välfylld pipeline så förväntas tillväxten för dotterbolaget fortsätta och driva på utvecklingen för koncernen.  Utöver det utvecklas även affärsbenet ”IP & Product” väl och dotterbolaget Inifinite har presenterat flertalet spännande projekt. Som ett resultat av utvecklingen avser gruppen att öka fokuseringen på affärsbenet, något vi ser positivt på eftersom det potentiellt kommer öka andelen återkommande intäkter på sikt och kan möjliggöra för synergieffekter i form av ökad korsförsäljning, vilket är en viktig i del i vår investeringstes.

Sänker vårt motiverade värde men ser fortsatt potential
Sammantaget tycker vi Goodbye Kansas uppvisar en hygglig Q2-rapport även om omsättningen kommer in en bit under våra estimat. Vi ser att bolagets kostnadsbesparingsåtgärder har fått fäste och affärsbenet ”Visual Content & Brand” har ett starkt affärsmomentum. Därmed förväntar vi oss en fortsatt stigande tillväxt i linje med bolagets finansiella tillväxtmål om 20% per år. Faktumet att lanseringsdatumet för Hello Kitty har flyttats fram har ingen större inverkan på våra prognoser eftersom prognoserna främst bygger på utvecklingen inom affärsområdena ”Visual Content & Brand”. Vi ser däremot potential i de appar som bolaget idag har under utveckling och en lyckad lansering, av framför allt Z-Cut skulle kunna utgöra en potentiell trigger för aktien. Efter att vi justerat våra prognoser väntar vi oss en omsättning om 316 miljoner kronor för innevarande år och ett ebitda-resultat som uppgår till -15 miljoner kronor. Framgent skissar vi på att omsättningen och kostnadsbasen kommer växa med omkring 20 respektive 7 procent per år till 2024. Givet en bibehållen WACC på 13% får vi ett motiverat värde om 1,3 kronor (1,5–2,2). Enligt våra prognoser handlas bolaget till en EV/S och EV/EBITDA-multipel om 0,4x och 2,7x på 2024 års estimat. Risker i närtid är främst kopplat till en stagnerad streamingbransch och indragna VFX-investeringar. Därtill skulle fortsatt uppskjutna spellanseringar hämma potentialen på uppsidan.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: