2022-08-24 09:45:00

Trots utmanande omvärldsfaktorer redovisar Gullberg & Jansson ett stabilt kvartal och växer försäljningen med 20 procent. Vi ser ett motiverat värde om 63,8–67,7 kronor.

Stark försäljning men något under våra estimat
Årets andra kvartal för Gullberg & Jansson var imponerande starkt försäljningsmässigt givet utmanande omvärldsfaktorer och bolaget redovisade 148,8 miljoner kronor i omsättning (126). Vi kan nu konstatera att detta kvartals försäljning var det historiskt starkaste. Av kvartalets totala omsättning så drev affärsområdet hem- och utemiljö in 121,8 miljoner kronor och affärsområdet professionell grönyta 33,7 miljoner kronor. Omsättningstillväxten för koncernen landade på 20 procent varav 7 procent var organiskt. Dessvärre kom inte omsättningen in i linje med våra förväntningar på 170 miljoner kronor, vilket motiverar en mindre förändring i våra estimat inför nästa kvartal. Efter förändringen förväntar vi oss en årlig omsättningstillväxt om 13 procent under prognosperioden 2022–2026.

Fortsatt övergångsarbete till IFRS
Rörelseresultatet för andra kvartal landade på 31,4 miljoner kronor, något lägre i jämförelse med samma period året innan (33,2) vilket innebär en marginal på 21,1 procent (26,7). Resultatet efter skatt var även det något lägre och uppgick till 18,9 miljoner kronor (24) och en marginal på 17,7 procent (25,1). Det försämrade resultatet hänför koncernen till bland annat avskrivningar av goodwill som tyngde resultatet med totalt -4,7 miljoner kronor, investeringar i affärsutveckling som har genomförts samt nytt upplägg kring service och installation. Koncernen har ett pågående arbete för övergång till redovisningsstandarden IFRS, vilket innebär att när detta arbete är genomfört kommer även avskrivningar att återföras retroaktivt.

Gullberg & Jansson är en snabbt växande organisation som fortsätter expandera och har utökat personalstyrkan med sju personer under kvartalet, vilket är helt i linje med de projekten och produktutvecklingen som bolaget genomför. Slutligen så redovisade bolaget en vinstmarginal före skatt om 17,2 procent (25).

Justerat motiverat värde efter andra kvartalet
Efter bolagets andra kvartal gör vi små justeringar i våra estimat och sänker tillväxttakten något, höjer kostnadsantagandena samt bibehåller en säkerhetsmarginal på 15–20 procent. Detta följer av högre kostnader och något lägre försäljning än väntat. Motiverade värdet på aktien landar på 63,8–67,7 kronor (72,5–77,0) på 12–18 månaders sikt. Detta innebär, trots en sänkning i våra estimat, en uppsida på 15–22 procent mot dagens aktiekurs som ligger på 55,50 kronor i skrivande stund. Störst risk ser vi i ökning på kostnadssidan drivet av ökade råvarupriser, inflationen och stigande räntor.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: