2024-07-25 14:00:00

Kvartalet belastades av en svagare konjunktur och lägre volymer för Hanzas kunder. Men nya avtal kan vittna om att vändning ligger nära. Analysguiden upprepar motiverat värde på 71 kronor

Dämpade kundvolymer pressade resultatet
Hanza levererade ett kvartal som, som väntat, dämpats av en svagare konjunktur och lägre volymer för Hanzas kunder. På organisk basis backade omsättningen med 8%. Inkluderat förvärvet av Orbit One steg försäljningen med 14% till 1 221 mkr (1 068). Det var i linje med vår prognos. Hanza har avslutat integrationen av Orbit One i förtid och avancerar nu vidare med strategin ”HANZA 2025”. Initialt har det inneburit ett konsolideringsprojekt där två mindre tillverkningsfabriker stängts i syfte att samla kundvolymer för att uppnå en ökad operationell effektivitet. Tillsammans med en lägre lönsamhet för Orbit One belastade åtgärderna rörelseresultatet som kom in på 50 mkr (92). Justerat för ovan nämnda företeelser uppgick rörelseresultatet till 70 mkr, avsevärt närmare vår prognos på 78 mkr.

Nya avtal banar vägen för ett starkare 2025
2024 blir i mångt och mycket ett år präglat av integrationsarbete med Orbit One och konsolideringsprojekt som ska göra Hanza till ett lönsammare bolag. Hanza förbereder för att flytta fram positionerna när utsikterna ljusnar. Lågkonjunkturer har ofta negativ påverkan på kontratstillverkarna som utan egna produkter till stor del sitter i knäna hos sina kunder. Hanza har dock en unik affärsmodell med bland annat rådgivning för optimering av kundernas leverantörskedjor (MIG), vilket är en bra modell när stora företag ser över sin kostnadsbas i spåren av en svagare konjunktur. I kvartalet ser vi prov på precis detta. Hanza har tecknat ett avtal med det svenska företaget Munters samt ett rekordstort avtal värt 134 mkr med ett företag inom försvarssektorn. Vid sidan av det uppger ledningen pågående diskussioner kring ett MIG-avtal, likt det 100 miljonersavtal med Mitshubshi, som kan presteras till hösten. Allt detta bäddar för en stark omsättningstillväxt under 2025.

Motiverat värde vid 71 kronor upprepas
Framgent räknar Analysguiden med att även det tredje kvartalet torde ligga åt den svagare riktningen. Under Q4 räknar vi med den organiska tillväxten går över till plussidan. Vid sidan om detta förväntas lönsamheten stärkas av genomförda effektiviseringar och ökade volymer. Analysguiden upprepar motiverat värde vid 71 kronor. Det motsvarar en värdering på 12x nästa års förväntade vinst, i linje med andra börsnoterade kontratstillverkare i Norden. Det stöds även vår kassaflödesmodell. Nuvarande kurs på 59 kronor att Hanza värderas under 10x nästa års förväntade vinst. Det är lågt och ger investeraren en bra möjlighet att plocka upp ett bolag med en erfaren ledning, unik affärsmodell och tvåsiffrig tillväxt på horisonten.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.