2022-05-23 09:15:00

Stigande energipriser och tydligare behov av energiomställning driver efterfrågan för havsbaserad vindkraft. Intressanta nyheter kan förväntas under Q2-Q4.

Viktiga framsteg i Sydkorea
Stigande globala energipriser och ett successivt allt tydligare behov av en kraftfull energiomställning ökar intresset för havsbaserad vindkraft och andra fossilfria lösningar. Marknaden för flytande vindkraft spås fördubblas årligen de kommande 20 åren. Hexicon har en stor och diversifierad portfölj av pågående och möjliga projekt som både har utökats och förädlats 2022. Viktigaste utökningen har skett i Sydkorea med ytterligare 450 MW i kapacitet. Den mest betydelsefulla förädlingen avser elproduktionslicenser som erhållits i Munmu Baram projektet. Det projektet har Shell som huvudägare och ser ut att kunna bli världens största flytande vindkraftspark. Hexicons andel bedöms vara värd 500-750 Mkr 2024.

Viktiga milstolpar närmar sig för Twinwind
Hexicon har två strategiska ben; teknikoberoende flytande vindkraftsprojekt samt den egna patenterade tekniken ”Twinwind”. Dessa förstärker varandra affärsmässigt. Twinwind, som med sina två turbiner skiljer sig från redan etablerade lösningar, framskrider i sin utvecklingsplan. Demonstrationsprojektet ska vara på plats i slutet av 2023. Plattformsutveckling med partnern Worley fortskrider. Bolaget räknar med partnerfinansiering från en eller två aktörer senare under 2022. Hexicon kommer även söka utvecklingspengar från EU:s Horizonprogram och svenska Energimyndigheten. Finansieringen för demonstrationsprojektet utgör en viktig milstolpe. En annan är budgivningen för garanterade elpriser under 15 år i det första kommersiella projektet med den egna tekniken (Cornwall, England). Här väntas resultat den 8:e juli. Marinlicenser finns redan på plats. Projektet har förutsättningar att bekräfta tekniken kommersiellt och är viktigt som komplement till demonstrations-plattformen i Norge.

Ökat värde i projektportfölj motiverar högre riktkurs
Avkastningskravet har ökat i det aktuella börs- och inflationsklimatet. Det utökade värdet i projektportföljen motiverar emellertid en viss uppjustering av riktkursen. Intressanta och potentiellt kursdrivande nyheter kan förväntas under Q2-Q4 och avser bland annat
• Intäkter i samband med att nya delägare tas in i vissa projekt
• Nätanslutningsavtal i viktiga Munmu Baram
• Resultat angående budgivningen i Cornwall

Riktkurs: 3,60 kr (3,54).
En uthållig uppvärdering förutsätter sannolikt att börsklimatet stabiliseras för denna typ av bolag inom hållbar energi.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: