2022-09-05 10:15:00

Q2 var ett stabilt kvartal där två nya förvärv presenterades. Framgent ser Analysguiden goda möjligheter för fortsatt förvärvad tillväxt och därtill är värderingen attraktiv.

Stabil utveckling mot svåra jämförelsetal
InfraCom följer upp ett starkt första kvartal med en avsevärt svagare Q2:a. Omsättningen steg till 74,2 miljoner kronor vilket innebär en tillväxt om 3% på årsbasis. Det var en bit under våra estimat på 79,7 miljoner kronor. Avvikelsen härleds främst till fortsatt svag organisk tillväxt i kombination med att bolaget har legat lågt på förvärvsfronten de senaste kvartalen. Affärsområde Managed Service upplevde dock fortsatt positivt momentum och växte omsättningen med 13% på årsbasis. Till skillnad från gruppens andra affärsben, Communication, där noterar vi en negativ tillväxt drivet av en större engångsintäkt under samma period föregående år. Även lönsamheten fick sig en törn under kvartalet och ebit-marginalen backade med 2 procentenheter y/y till 20%. Drivet av högre energipriser och komponentbrist. Detta var något vi flaggade för i vår föregående uppdatering men vi ser fortsatt positivt på bolagets möjligheter att leverera mot deras finansiella mål om 15–20% ebit-marginal.

Två nya bolag ansluter sig till koncernen
Efter kvartalet har bolaget aviserat om två nya förvärv som stärker gruppens erbjudande inom Digital Arbetsplats. Sammantaget adderar förvärven omkring 90 miljoner kronor på topline och vi räknar med att det främst kommer göra avtryck under 2023. Båda bolagen har en lönsam historik med en stabil omsättning och goda framtidsutsikter. Dessa bolag förvärvades till attraktiva multiplar om max 3,6 och 7,4 gånger rörelsevinsten för 2021. Majoriteten av förvärven gjorde genom kontantbetalning vilket vi ser positivt på. Därtill har InfraCom ingått ett treårigt avtal med Danske Bank avseende en kreditfacilitet som uppgår till 175 miljoner kronor, där 35 miljoner avser återbetalning av lån och resterande kapital ska användas till företagsförvärv. Därmed ser vi att det är stor sannolikhet att InfraCom kommer avisera fler förvärv framöver, vilket förblir en viktig komponent i bolagets tillväxtresa.

Attraktivt värderad förvärvsdoldis
Sammantaget noterar vi en sund utveckling och noterar att bolaget möter tuffa jämförelsetal härifrån och framåt. InfraCom har fortsatt approchera större kunder vilket kan innebära större intäktsströmmar framgent. I vår värdering skissar vi på en nettoomsättning på 385 miljoner kronor för 2023, med en rörelsemarginal på 20,4% ger det ett rörelseresultat på 78,7miljoner kronor. På dessa estimat handlas bolaget idag till ev/ebit 9,6x. Vilket vi tycker är en attraktiv värdering för ett bolag med det stabila egenskaper som InfraCom har. Nuvarande marknadsklimat har dessutom tryckt ned prislapparna för potentiella förvärvsobjekt och vi menar att InfraCom med deras solida balansräkning och stabila kassaflöden har goda möjligheter att fortsätta växa framgent. Vi upprepar vårt motiverade värde om 31 kronor, vilket indikerar en potentiell uppsida omkring 40%.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: