2022-03-02 11:20:00

Infracom redovisar ett stabilt kvartal. Bolaget fortsätter sin förvärvsresa och skapar synergier inom koncernen. Vi ser en attraktiv värdering på bolaget.

InfraCom summerar att starkt 2021
InfraCom redovisar en nettoomsättning för det fjärde kvartalet på 72 Mkr, vilket är 15% högre än samma kvartal föregående år då försäljningen landade på 62,7 Mkr. Sett till respektive affärsområde gjorde Communication ytterligare ett starkt kvartal och växte omsättningen med, imponerande, 26% vilket härleder en omsättning på 40,9 Mkr. Managed Service landar på en omsättning om 31,1 Mkr, vilket innebär en ökning på 3%. Rörelsemarginalen landade på 21% för det fjärde kvartalet vilket är något högre än både vårt estimat på 20,5% samt högre än bolaget finansiella mål om 15–20% ebit-marginal. På helåret omsatte Infracom 270 Mkr vilket ger en omsättningstillväxt på 21% mot föregående år. Tillväxten drivs främst genom tidigare kommunicerade förvärv. Rörelsemarginal kom in på 21,5%, vilket är en fortsatt imponerande nivå. InfraCom arbetar kontinuerligt med att optimera koncernens resurser för att behålla en långsiktigt hållbar struktur. Med tanke på bolagets historiskt goda lönsamhetsprofil, kan vi konstatera att optimeringsarbetet bär frukt.

Fortsätter växa via förvärv
I december månad förvärvade Infracom en kundstock från Nic of Time AB, vilka arbetar med Digitala Arbetsplatser. Omsättningen beräknas ligga runt 6,9 Mkr på årsbasis och köpeskillingen var 5 Mkr varav 2 Mkr utgör tilläggsköpeskillning. Ledningen medger även löpande diskussioner gällande förvärv av såväl nationella som internationella aktörer. Vidare anses InfraComs goda erfarenhet samt marknadens osäkerhet kunna medföra en fördel vad gäller prisdiskussioner.

Fortsatt attraktiv värdering
Vi går ut relativt försiktigt i vår kalkyl och utgår från en normalvärdering på 14 gånger EV/EBIT. Vi räknar med en omsättningstillväxt på 14% och 10% för estimaten 2022 respektive 2023 samt en rörelsemarginal som gradvis rör sig mot 20%. Det ger en nettoomsättning 2023 på 337 mkr samt 68 mkr i rörelseresultat vilket härleder en riktkurs på 30 kronor.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: