2022-08-23 10:00:00

Bolaget uppvisade stigande omsättning och god kostnadskontroll under Q2. Samarbetet med Nacon har utvecklats väl och vi på Analysguiden justerar upp vårt motiverade värde.

Kvartalet innebär ett steg i rätt riktning
Omsättningen ökade ordentligt under andra kvartalet och steg med 131% y/y till 8,1 mkr. Försäljningsutvecklingen är främst driven av att bolaget lyckats exekvera på de milstolpar som omfattas av partneravtalet med Nacon, men även ökad försäljning från den befintliga spelportföljen. Bolaget uppvisade även god kostnadskontroll och förbättrade rörelseresultatet q/q. Totala kostnader under kvartalet uppgick till 12,9 mkr vilket var i linje med våra estimat. Bolaget har prioriterat lönsamhet senaste tiden och under kvartalet har man trimmat utvecklingsteamen för att optimera organisationen och enligt våra prognoser kan bolaget redovisa svarta siffror på EBITDA-nivå redan under Q4.

Levererar på alla punkter
Samarbetsavtalet med Nacon har utvecklats väl och bolaget har lyckats leverera på samtliga punkter. Det är uppmuntrade att se och i samband med rapporten betonar ledningen att man aktivt letar efter ytterligare större partnerfinansierade spelprojekt som kan aviseras under kommande månader. Utöver det kommunicerar bolaget även avsikten att genomföra förvärv av bolag med starka och erfarna utvecklingsteam för att på så sätt utöka kapaciteten och leveransförmågan för större spelprojekt. Därtill betonas vikten av att förvärva lönsamma bolag vilket ligger i linje med det uttalade målet om att nå positivt kassaflöden på månadsbasis under de kommande månaderna. Vi ställer oss positiva till att bolaget väljer att fortsätta arbeta med partnerfinansierade spelprojekt eftersom det innebär minskad operationell risk samt lämnar kvar betydande potential på uppsidan.

Kan börja redovisa svarta siffror under året
Efter en svag inledning på året hämtar bolaget klart igen under Q2 genom att uppvisa en nettoomsättning som överstiger våra prognoser i kombination med en god kostnadskontroll. I och med att risken för en nyemission tidigare har varit överhängande anser vi att de åtgärder bolaget tagit för att bli lönsamma har minskat risken i bolaget. Framgent ser vi tydliga triggers vid ytterligare partnerfinansierade spelprojekt, förvärv eller en vändning till lönsamhet. Vad gäller bolagets värdering så har vi justerat ned våra försäljningsantaganden för 2022 och höjt försäljningspotentialen på lite längre sikt. Utöver det har vi sänkt våra opex-antaganden för att återspegla bolagets satsning att övergå till lönsamhet. Sammantaget resulterar justeringarna i att vi höjer vår riktkurs till 1,4 kronor (1,0), vilket indikerar en potentiell uppsida på 128% på 12–24 månaders sikt.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: