2022-12-16 10:00:00

Försäljningsutvecklingen av stark i kvartalet och en bredare marknad öppnar sig för bolaget. Analysguiden ser en betydande potential

Försäljningen växte med 133% under Q3
Miris omsättning växte 133% till 5,2 mkr under Q3 2022 och för årets första nio månader ökade den med 50% till 14,0 mkr. Under perioden har instrument i första hand levererats till USA, man har även haft försäljning i Europa. Resultat efter skatt för Q3 uppgick till -1,8 mkr, vilket var en halvering av underskottet från -3,6 mkr under Q3 2021. Återkommande intäkter stod under Q3 för 28,4% av omsättningen och ökningen i försäljning av förbrukningsartiklar var 36% jämfört med perioden januari-september 2021. Detta indikerar att de ca 450 instrument som finns installerade världen över används väl, och det är en tydlig målsättning från bolagets sida att fortsätta växa de återkommande intäkterna.

En bredare marknad har öppnat sig för Miris
Miris har under 2022 ökat sin aktivitetsnivå i USA och Europa efter att pandemin klingat av. Att bolaget hade sitt bästa kvartal någonsin är ett tydligt tecken på att en bredare marknad tar till sig det budskap Miris kommunicerat de senaste fem åren. Med en marknadsgodkänd och komplett produktportfölj för bröstmjölksanalys står Miris idag utan konkurrens på en global växande marknad. Miris Human Milk Analyzer (HMA) bygger på infraröd spektroskopi och har ersatt andra metoder, bl.a. kemiska. Viktiga delar i bolagets pågående arbete innefattar utvecklingen av nästa generation av analysinstrumentet, Miris HMA 2.0, omställning till en ny affärsmodell, lansering av ett nytt beräkningsverktyg, samt uppfyllande av nya regulatoriska krav i Europa. Utvecklingen av ett nytt instrument som ger möjlighet att ta betalt per analys väntas öka den tidigare försäljningspotentialen globalt från 4 mdkr till 11 mdkr över en femårsperiod.

Riktkurs justerad till 3 kr
Man fick 2018 FDA-godkännande för sitt instrument, vilket öppnat dörrarna till ca 700 neonatalkliniker i USA. Vi ser betydande potential i Miris vid fortsatt framgångsrik lansering och den stora potentialen för bolaget som världsledande i sitt segment står kvar. Efter utnyttjandet av 89% av utestående teckningsoptioner under Q2 är antalet utestående aktier i bolaget nu 19,8 miljoner. Vi justerar ned vår riktkurs till 3 kr (tidigare 6 kr) baserat på en jämförande värdering.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: