2024-05-02 10:15:00

Q1 rapporten kom in något sämre än Analysguidens prognos och marknaden reagerade surt på rapporten och aktien föll tvåsiffrigt. Vi har fortsatt en positiv syn på aktien och upprepar vårt motiverade värde vid 125 kronor.

Rapporten för första kvartalet kom in något sämre än vad vi prognosticerat, trots att bolaget redan flaggat för att första halvåret 2024 skulle bli utmanande. Säsongsmässigt är det första kvartalet utmanande, framför allt inom Gåvor & Heminredning. Den tidiga påsken påverkade profilförsäljningen negativt och inom detaljhandeln bidrog en något svag försäljning i sporthandeln negativt. Vi räknar med att tappet inom profil och detaljhandel kommer att återhämtas under året. På koncernnivå föll försäljningen med 7% där samtliga marknader och segment, Företag, Sport &Fritid och Gåvor & Heminredning, visade minskningar. Även rörelsemarginalen föll väsentligt, från 14,7% till 9,3%. Positivt är att kassaflödet fortsätter att förbättras. Trots tappet i kvartalet är vi fortsatt positiva kring den långsiktiga utvecklingen, med tillväxtmöjligheter inom framför allt Sport & Fritid. En tillförsikt för framtiden återspeglas också i New Waves nyligen uppdaterade finansiella mål, där bland annat målet för rörelsemarginalen över en konjunkturcykel har höjts från 15% till 20%.

Kassaflödet fortsatte förbättras
Omsättningen minskade med 7% till 1 995 Mkr. Rörelseresultatet föll till 186 Mkr (314) kvartal-över-kvartal, med en rörelsemarginal om 9,3%. Bruttomarginalen försämrades något under perioden men är fortfarande på en betryggande hög nivå trots försäljningsminskningen. Under tredje kvartalet 2023 konsoliderades svenska outdoor-varumärket Tenson som tillsammans med förvärvet av BTC Activewear nu bidrar till New Waves resultat och lönsamhet. För perioden var dock resultatbidraget från Tenson negativt.

Balansräkningen är fortsatt stark och nettoskuldsättningsgraden uppgick till 30% (42) per 31 mars. Kassaflödet fortsattes att förbättras kraftigt och uppgick till 204 Mkr (-193). En minskning av inköpen bidrog positivt i kvartalet.

Attraktiv värdering
Marknaden reagerade surt på rapporten och aktien föll tvåsiffrigt på rapportdagen. Därefter har kursen återhämtat sig något. Kursen är idag oförändrad sedan årsskiftet. Vi menar att New Wave har fortsatt god potential och ser en stabilitet i den långsiktiga utvecklingen.

Vi räknar med en försäljningstillväxt om 6% för 2024 och med 9% för 2025. Vi har justerat ner våra prognoser för rörelseresultatet med 5% för 2024 och 3% för 2025. Vi prognostiserar fortsatt positiv utveckling av den långsiktiga brutto- och rörelsemarginalen. Våra prognoser för rörelseresultatet uppgår till 1 602 Mkr för 2024 och 1 846 Mkr för 2025 vilket innebär rörelsemarginaler om 15,9% respektive 16,8%.

Våra estimat visar på ett väldigt attraktivt P/E på 11,8 för 2024 och en EV/EBIT på 9,7. Motsvarande multiplar för 2025 uppgår till 10,2x och 8,4x. Vi har under det senaste året haft en positiv syn till aktien och denna syn kvarstår med en riktkurs kring 125 kr.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.