2022-11-30 10:05:00

Intresset av Nimbus båtar har varit stort på den amerikanska marknaden. Trots god utveckling är aktien ned rejält. Kursnedgången ter sig omotiverat stor.

Dubblerad orderstock i Nordamerika
Nimbus har under året ökat fokuseringen på Nordamerika som är världens största båtmarknad. Konkurrenskraften är god och satsningen gynnas även av den i nuläget höga USD-kursen. Orderstocken till denna marknad har fördubblats på ett år och utgör nu 17% av Nimbus totala orderstock.

Flera europeiska tillverkare har under 2000-talet lyckats bra i sin satsning på Nordamerika. Ett exempel är franska Beneteau som gick från en låg nivå till runt 3 miljarder på tiotalet år. Delar av Beneteau-teamet leder nu Nimbus satsning med målet att nå en rejäl tillväxt de kommande åren. Rapporterna från världens största båtmässa i Fort Lauderdale i oktober samt årets försäljning vittnar om ett mycket stort intresse för Nimbus modeller. Under 2023 kommer tillväxten även stöttas av varumärkena Alukin och Aquador.

Nimbus har i dagsläget en marginell marknadsandel och således goda möjligheter att växa även om marknaden skulle försvagas. Nya återförsäljare kommer läggas till successivt när produktions-kapaciteten möjliggör detta.

God balans inför cykliska svängningar
Ökad försäljning till Nordamerika med flera ”året-runt-marknader” ger bättre säsongsmässig balans och även en geografisk riskspridning. Nimbus stabilitet gynnas även av en hög andel extern produktion, förskottsbetalningar från kunder och en stark balansräkning. Ovanstående är bra faktorer i en osäker makromiljö med högre räntor och svagt konsumentförtroende. Fritidsbåtsmarknaden har historiskt varit en cyklisk bransch.

Under Q3 var Nimbus orderstock oförändrad jämfört med Q2 men 9% högre än året innan. Rörelseresultatet ökade 5% jämfört med föregående år. Kvartalet påverkades av fortsatta störningar i leveransflöden. Vinsten per aktie uppgår till 7,95 kr de senaste 12 månaderna motsvarande ett P/E-tal på 4,4.

Värderas lägre än branschkollegor
Nimbus aktie har i likhet med branschkollegorna gått ner rejält i år men faktiskt mer än genomsnittet. Detta trots att bolaget utvecklats bra och levererat stabilt på de strategiska initiativ som presenterades inför börsnoteringen 2021. Kursnedgången ter sig omotiverat stor.

Nimbus värderas till EV/EBIT 4,6 baserat på 2023P vilket är lågt. Analysguiden ser en uppsida baserat på en relativvärdering med branschkollegor samt svenska Kabe. Riktkurs: 54 kr. Långsiktigt finns det mycket som talar för att Nimbus fortsätter att stärka sin position på den mycket fragmenterade marknaden för fritidsbåtar. Det vill säga på samma sätt som bolaget gjort de senaste åren.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: