2023-09-07 08:50:00

Odinwell har uppnått betydande teknologiska framsteg. Kassan uppgick till 21 mkr vilket bör räcka till en första lansering av en kommersiell produkt om man hittar rätt samarbetspartner.

Sårdiagnostik med hjälp av Artificiell Intelligens
Kroniska sår är en betydande utmaning för både patienter och samhället, med avsevärt lidande för patienterna och höga ekonomiska kostnader. Tyskland spenderar årligen cirka 4,5 miljarder euro på kronisk sårvård, medan Storbritannien uppskattar att sårvård utgör ungefär 5% av NHS-budgeten per år. En stor del av dessa kostnader är relaterade till vårdplatser och personal. Odinwells teknologi är inriktad på att lösa detta problem genom att använda optisk mätning av sårvätskor, blod och andra biomarkörer direkt i bandaget. Detta möjliggör en effektiv övervakning av hur såret läker och mycket av processen kan automatiseras genom uppkopplade enheter som samlar in diagnostisk information på distans och med hjälp av Artificiell Intelligens tolkar informationen. Detta har potentialen att avlasta sjukvårdspersonal och minska behovet av fysisk närvaro vid sårvård. På så vis kan Odinwells teknologi förbättra effektiviteten och spara pengar inom kronisk sårvård, samtidigt som den erbjuder bättre vård och livskvalitet för patienter som lider av kroniska sår. Detta kan få positiva konsekvenser både för hälso- och sjukvårdssystemen och för patienterna själva.

Teknologiska framsteg ger möjlighet till samarbeten
Odinwell har uppnått betydande teknologiska framsteg genom att noggrant mäta temperaturförändringar på kroppens yta under täckande förband i repetitiva tester. Dessutom har de utvecklat en metod för att mäta pH-värdet i sår. Denna teknik utgör en viktig grund för deras produktutveckling. Företaget planerar att expandera sina sensorer och integrera dem i bandage för att ytterligare förbättra sårdiagnostik och övervakning. Nästa steg i deras teknologiska utveckling är att utforska hur man bäst kan mäta närvaron av bakterier genom att utnyttja deras olika ljusbrytningsindex, en anpassning som är väl lämpad för Odinwells optiska lösning. Dessutom kan tidiga indikationer på bakterietillväxt i sår erhållas genom att mäta syremättningen i såret, eftersom låga syremättningsnivåer kan indikera på en sådan tillväxt. Genom att kombinera data om temperatur, pH-värde och syremättnad kan man potentiellt identifiera infektioner och avgöra om de orsakas av virus eller bakterier. En intressant strategi som Odinwell följer är att inte tillverka egna förband och bandage, istället avser de att söka samarbeten under det kommande året och initiera kliniska prövningar med dessa samarbetspartners. Detta tillvägagångssätt kan ge företaget möjlighet att snabbt nå marknaden och maximera användbarheten och spridningen av sin innovativa teknologi inom sårdiagnostik och vård. Odinwell har även utökat sin personalstyrka inom kvalitetskontroll och kliniska prövningar.

Bolaget har haft en disciplinerad användning av kassan som per sista juni uppgick till ca SEK 20,8m vilket bör räcka till en första lansering av en kommersiell produkt om man hittar rätt samarbetspartner. Vi utesluter heller inte att man har möjlighet till bidrag då man arbetar inom ett prioriterat område.

Samarbetsavtal under hösten?
Odinwell har siktet inställt på att under hösten inleda samarbeten med ett eller flera sårvårdsbolag och sensortillverkare för att gemensamt kunna utveckla en produkt. Det kommer vara viktigt att man hittar rätt partner för att kunna uppnå ett nära och tätt samarbete för att produktanpassa tillverkningen i syfte att optimera funktionalitet och kostnad samt genomföra adekvata kliniska prövningar. Uppsidan i ett sådant avtal bedömer vi som stort, speciellt givet bolagets låga börsvärde. Samtidigt bör det noteras att risknivån i ett utvecklingsbolag innan försäljningen kommit i gång är mycket hög.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: