2024-07-22 10:15:00

Både omsättning och resultat stärktes under kvartalet, vilket förstärker vår syn om en positiv resultatutveckling över tid. Analysguiden genomför större prognosjusteringar efter kvartalet.

Stark återhämtning under andra kvartalet
Jämfört med första kvartalet 2024, där både omsättning och resultat backade blev andra kvartalet det motsatta. Medan första kvartalet mötte starka jämförelsetal under motsvarande period i fjol var det motsatsen under årets andra kvartal. Både omsättningstillväxten och marginalutveckling var överraskande stark under andra kvartalet. Omsättningsmässigt redovisades en total tillväxt på hela 24,5 procent med ett positivt nettoresultat på 8 miljoner kronor, att jämföras med en förlust på 6 miljoner kronor under motsvarande kvartal i fjol. Den stora överraskningen i andra kvartalet var den starka utvecklingen i EMEA med en omsättningstillväxt på 80 procent och ett fördubblat bruttoresultat.

Andra kvartalet förstärker vår syn om en positiv resultatutveckling över tid, dock på lägre nivå än vi tidigare räknat med. Bolagsledningen har tydliggjort att 2024 är ett övergångsår och kommer inte att innebära några större finansiella förbättringar jämfört med 2023. Vårt fokus i aktuell rapport ligger på de marknads-föringsåtgärder man genomfört vilket vi förväntar oss skall ge effekt under 2025. De två största segmenten, Americas och EMEA, har visat på stark tillväxt under andra kvartalet 2024 trots svaga jämförelsetal medan APAC visat på det motsatta. Dock har bolaget lagt stor energi under kvartalet på att marknadsföra befintliga och nya produkter på sin största marknad, USA, samtidigt som man genomfört ett antal event och mässor för att fånga upp befintliga och nya kunder på bolagets största marknad i Asien (Kina).

Vi omvärderar takten på bolagets återhämtning
Vi väljer att göra en omvärdering av tidigare estimat vilket innebär större nedjusteringar för perioden 2024p-2025p. Utan att göra några justeringar på omsättningstillväxten under perioden justeras vinst per aktie ned med cirka 40 procent för 2024 och vi räknar nu med en vinst per aktie strax under fjolårets nivå då vi räknar med något högre skattenivå för 2024 än under 2023. Samma resonemang för 2025 innebär en nedjustering av våra vinstestimat per aktie strax under 40 procent. För 2026 prognosticerar vi en vinst per aktie som ligger 26 procent över 2025.

Positiv trend för Probi med start 2025 väntas
Sammantaget ser vi goda förutsättningar att bolaget lever upp till våra nya prognoser för innevarande år såväl som kommande år. Med våra nya prognoser värderas bolaget till ev/ebitda på 24,5 respektive p/e 195 på vår prognos för 2024p, ev/ebitda på 20,5 respektive p/e 94 för 2025p och ev/ebitda på 18 respektive p/e 75 för 2026p. tredje kvartalets rapport publiceras 2 oktober 2024.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.