Bifogade filer
Prenumeration
Med pusselbitarna på plats accelererade lyftet för kursen i februari, men potential finns kvar i aktien.
Railcare framstår lätt som lite halvtråkig tung industri i en mogen bransch, långt från snabbväxande techbolag. Inget kunde vara mera fel. Bolaget är i sann svensk tradition en innovativ uppstickare om än inom industri, som nu också växer allt fortare. Andra bolag med över 15% tillväxt, stora expansionsmöjligheter med unika konjunkturokänsliga produkter betraktas som ”tillväxtbolag” – skillnaden här är möjligen att bolaget dessutom är en höglönsam utdelare, till skillnad från urtypen för tillväxtbolag.
Q1: Transport Skandinavien väger upp
Den långa vintern försköt ett antal entreprenadarbeten framåt i tiden vilket tyngde Entreprenad Sverige något. Bolaget bedömer dock att dessa arbeten kan tas igen senare under året. Transport Skandinavien vägde upp Entreprenad Sveriges köldproblem med 20% tillväxt och en förbättrad marginal, opåverkade av problemen med Malmbanan.
Sammantaget ökade nettoomsättningen under första kvartalet med 16,6% till 129,4 mkr (111,0), om än med viss hjälp av inflationen. Rörelsemarginalen minskade något till 10,7% (11,8%) baserat på ett rörelseresultat om 13,8 mkr (13,1). Kassaflödet förbättras sakta trots investeringar i nya batterivagnen med strömavtagare, MPVe som finansierats med egna medel i väntan på en översyn av låneportföljen. Under första kvartalet kom också den höjning av Railcares finansiella
mål vi hoppats på, där omsättningsmålet höjdes från 800 mkr till 1000 mkr för 2027 och rörelsemarginalmålet från ”över 10%” till 13%. Det sker efter att de tidigare målen, bara ett år gamla, redan blivit akterseglade av en räcka med positiva nyheter, bl a bolagets ya kontrakt för beredskapslok värt 406 mkr + 161 mkr under 5+2 år.
Aktien omvärderad i år, men potential kvar
Vår omsättningsprognos ligger kvar i linje med bolagets nya mål om drygt +15% per år till 2027. När det gäller marginalutvecklingen håller vi oss försiktigtvis något lägre än bolagets nya mål. Sammantaget håller vi fast vid en motiverad kurs om 36 kronor under antagandet om att marknaden kommer att betala P/E 12 för aktien 2027 – dvs något under dagens värdering. Då har vi ändå inte räknat med potentialen i maskinförsäljning, turn-around i utlandsverksamheten,
ytterligare stabiliserande långtidskontrakt eller en utbyggd lokverkstad. Aktien framstår alltmer som den GARP – Growth At a Reasonable Price – som är många investerares heliga graal. Aktien har också andra företräden som en låg konjunkturkänslighet och en karaktär som ger goda portföljegenskaper i en diversifierad aktieportfölj med sin låga korrelation till marknaden.
Ladda ner och läs den fullständiga kommentaren i PDF-format under bifogade filer.