Måndag 18 November | 20:24:22 Europe / Stockholm

Prenumeration

2024-08-30 10:00:00

Ett starkt kvartal till: Depåstoppsmodellen lyfte omsättningen kraftigt, +24%, och resultatet ökade +6% trots problemen i UK. Växellok för kontrakterade och framtida uppdrag är säkrade. En tia till på kursen är motiverat.

Industriellt tillväxtbolag
Railcare framstår lätt som lite halvtråkig tung industri i en mogen bransch, långt från snabbväxande techbolag. Inget kunde vara mera fel. Bolaget är i sann svensk tradition en innovativ uppstickare om än inom industri, som nu också växer allt fortare. Andra bolag med över 15% tillväxt, stora expansionsmöjligheter och unika konjunkturokänsliga produkter betraktas som ”tillväxtbolag” – skillnaden här är möjligen att bolaget dessutom är en kassaflödespositiv höglönsam utdelare, till skillnad från urtypen för tillväxtbolag.

Q2: Depåstopp och loktillgång väger upp UK
Omsättningen ökade med hela 24% under andra kvartalet till kvartalsrekordet 179,8 mkr (144,7 för Q2 2023), drygt 17 mkr bättre än näst bästa kvartal någonsin. Huvudskälet var det ballastbytesprojekt inom Entreprenad Sverige som bolaget framgångsrikt fick helhetsansvar för och utförde enligt ”depåstoppsmodellen”, där delmoment i så stor utsträckning som möjligt utförs parallellt istället för sekventiellt. Framgången kan visa sig viktig för framtida liknande uppdrag. Även
transportverksamheten hade ett bra kvartal med näst högst omsättning någonsin, trots att inte entreprenadtransporter gick för fullt. Plumpen i protokollet är Entreprenad Utland med en rejäl förlust i Storbritannien och där åtgärder nu måste vidtas. Förlusten innebar att rörelsemarginalen sjönk till 8,8% (10,3%) utifrån ett rörelseresultat som ändå steg till 15,8 mkr (14,9).

I juli säkrade Railcare också de lok som behövs för avtalet om beredskapslok från i höstas, genom att bli delägare och finansiär i lokuthyrningsföretaget AC Finance AB (se vår rapport). Då fler lok finns att tillgå är affären viktig även för att kunna säkra nya uppdrag på en marknad med tilltagande lokbrist.

Aktien omvärderad i år, men potential kvar
Vår omsättningsprognos ligger kvar i linje med bolagets finansiella mål om drygt +15% per år till 2027; en prognos som successivt stärkts med årets framgångar. När det gäller marginalutvecklingen håller vi oss försiktigtvis något lägre än bolagets mål om 13% rörelsemarginal i början av perioden, men i takt med att vi ser hur verksamheterna
med högre marginaler växer snabbare än resten så räknar vi med att marginalen kommer upp till målet. Sammantaget höjer vi vår motiverade kurs en aning till 39 kronor under antagandet om att marknaden kommer att betala P/E 12 för aktien 2027 – dvs något under dagens värdering. Då har vi ändå inte räknat med potentialen i maskinförsäljning, turn-around i tlandsverksamheten, ytterligare stabiliserande långtidskontrakt eller en utbyggd lokverkstad. Aktien har också andra företräden som en låg konjunkturkänslighet och en karaktär som ger goda portföljegenskaper i en diversifierad aktieportfölj
genom sin låga korrelation till marknaden.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.