2023-03-27 09:45:00

Rörelsemarginalen pressades under Q4 och bolaget står inför ökade investeringar. Railcare ger dock goda portföljegenskaper och Analysguiden ser en värderingsuppsida.

Svagare kvartal för huvudverksamheterna
Även om omsättningen hölls uppe bra under Railcares fjärde kvartal och uppgick till 128 mkr (mot rekordhöga 132 mkr för Q4-21), så föll rörelseresultatet oväntat till 6,7 mkr (24,7) vilket ger en marginal på 5,2% (18,8%). Flera faktorer ligger bakom, såsom en engångsvinst ifjol, engångskostnader i år, ökat underhåll vilket drar med sig såväl ökade kostnader som lägre intäkter, anställning av flertalet lokförare, inflationen och lite sämre beläggning. Det ökade underhållsbehovet riskerar att spilla in en bit i innevarande år och hålla igen marginalerna. Inom Transport Skandinavien så föll kontraktet med LKAB bort från årsskiftet precis som förra året, men verksamheten med beredskapslok gick igång för fullt från 1 januari enligt plan och det är full beläggning i lokverkstaden. Entreprenad Sveriges bättre omsättning sedan Q2-22 förväntas hålla i sig och betecknas som en normal nivå. Den kan främst tillskrivas framgångarna inom liningverksamheten och snöröjningsprojektet som inleddes under Q4. Till det kommer troligen nya förarbeten inför kommande spårbyten såsom exempelvis kabelsänkningar, provgropar och miljöprover att läggas ut.

Nya finansiella mål
I samband med bokslutskommunikén presenterade bolaget också nya finansiella mål som innebär en omsättningstillväxt om 10% per år till och med 2027 och att bibehålla en rörelsemarginal som överstiger 10%. Soliditetsmålet om 25% (Q4-22: 41%) har tagits bort.

Båda de kvarvarande målen har bolaget redan nått under de senaste åren i genomsnitt och det med starkt positivt fritt kassaflöde som lett till den höga soliditeten. Bolaget menar nu att de i likhet med övriga aktörer i branschen står inför en investeringspuckel för att möta nya krav på verksamheten, vilket kommer att tynga kassaflödet, och man vill vara tidigt ute då modern kapacitet kommer att bli en bristvara. Dessa investeringar ska säkra en ljus framtid för bolaget under många år även efter 2027.

Prognoser och värdering
Railcare har nu lyckats växa med 16% per år de senaste fyra åren och det med en allt stabilare marginal tack vare breddningen i verksamheten och fler långa kontrakt. Om bolaget når sina nya mål och antar att aktien handlas till P/E 10-12 2028, så visar våra beräkningar en motiverad kurs idag på 20-22 kr i kassaflödesanalysen. Om prognosperioden sträcks ut till att inkludera skördeperioden efter investeringfasen så hamnar vi åtminstone en tia högre. Aktien har dock andra företräden som en sällsynt låg konjunkturkänslighet och att dess karaktär ger goda portföljegenskaper i en diversifierad aktieportfölj. Dessutom har vi inte varit särskilt aggressiva i våra antaganden och potential finns i nya långa kontrakt och i extern försäljning av Railcares unika maskiner.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: