2022-12-01 14:05:00

Railcare växte starkt i Q3 men marginalen pressades av dubbla kostnader. Analysguiden ser fortsatt uppsida i aktien som även utgör en trygg hamn i rådande turbulenta tider.

Starkt kvartal för huvudverksamheterna
Omsättningen under Railcares tredje kvartal ökade till 146 mkr (126), eller med 16% från ett bra Q3 ifjol, främst tack vare Entreprenad Sverige, nu på normalnivåer både på omsättning och resultat, främst drivet av förarbeten inför kommande spårbyten såsom kabelsänkningar, provgropar och miljöprover, samt liningverksamheten som mer än dubblerats i omsättning jämfört med fjolårets Q3.

Det andra stora affärsområdet Transport Skandinavien bibehöll nästan den höga omsättningsnivån från Q3 ifjol trots lägre volymer på entreprenadtransporter som dock kompenserades med hög beläggning i lokverkstan och det nya uppdraget att tillhandahålla beredskapslok vilket når full effekt från årsskiftet.

Tillväxtsiffran för koncernen för de första 9 månaderna i år på drygt 20% smickras dock lite av ett svagare första halvår ifjol. Det höga kapacitetsutnyttjandet ifjol och i början på det här året har dock slitit på utrustningen så marginalerna i Q3 pressades av dubbla kostnader, dels av maskinunderhåll och dels av ökad maskinhyra för att kompensera bortfallet av kapacitet under underhållsperioden.

Sammantaget föll rörelsemarginalen för koncernen under tredje kvartalet tillbaka från fjolårets rekord på 20% till årets fortfarande starka 16%. Huvudorsaken är förutom underhållet, även högre kostnader för underentreprenörer och råvaror.

Omsättningen inom Maskin & Teknik ökade visserligen rejält såväl för kvartalet som för de första nio månaderna jämfört med ifjol, men består främst av internförsäljning. Entreprenad Utland når visserligen i princip ett nollresultat för Q3, men har mycket kvar att bevisa.

Kapitalstrukturen
Förutom att alla finansiella mål redan har överträffats, så sticker soliditeten ut – nästan 42% jämfört med målet om 25%. Det behöver ändras eller förklaras. Antingen anpassas kapitalstrukturen efter det existerande målet eller så förklarar styrelsen varför man under lång tid skjuter högt över målet. Bådadera vore bra för aktien men det mest kittlande vore om expansionsplaner lurar i vassen.

Prognoser och värdering
Railcare har nu lyckats växa med 18% i årlig takt sedan botten för 15 kvartal sedan och det med en allt stabilare marginal tack vare breddningen i verksamheten. Samtidigt är det svårt att lägga sig mycket över bolagets egna marginalmål, och då visar våra beräkningar en lite mer begränsad uppsida i aktien till ca 22-23 kr i kassaflödesanalysen, men man behöver inte gå längre än till P/E-talet för innevarande år för att ändå se en hygglig risk/reward i en så konjunkturokänslig verksamhet. Aktien är även ett bra ställe att gömma sig i en turbulent tid som det har visat sig i år och om bolaget bara kunde släppa på handbromsen i kapitalstrukturen så skulle ytterligare potential frigöras.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: