2022-03-09 16:15:00

Redsense Medical rapporterade ytterligare ett kvartal av stark tillväxt. Vi ser en attraktiv risk/reward i aktien från nuvarande kursnivåer.

Q4-21 gav ytterligare stark ökning efter pandemin
Redsense rapporterade en nettoomsättning om 4,1 MSEK för Q4-21 jämfört med 2,2 MSEK för Q4-20. Efter att visat på en stark försäljning under tredje kvartalet kunde bolaget visa på ytterligare en ökning vilket indikerar på återhämtning från den störning sjukvården haft under pandemin. Under tiden har stödet för hem-hemodialys fortsatt och både sjukvård och patienter ser klara fördelar med denna typ av dialys i stället för att besöka en dialysavdelning under flera timmar per vecka.

Redsense Clamp kompletterar produkterbjudandet
Bolaget kommer under 2022 att lansera Redsense Clamp som kompletterar det existerande produktutbudet på ett bra sätt då Redsense då kan erbjuda ett komplett paket för alla dialysmaskiner att inte bara varna för blodläckage utan även i praktiken automatiskt stoppa blodflödet. Intresset för produkten är stort och bör innebära viss merförsäljning redan under 2022.

Blir 2022 återhämtningens år?
Senaste året har varit mycket tufft för Redsense med kraftigt tappad försäljning på grund av Covid-19. Fortfarande dras vissa marknader med problem och fördröjningar på grund av pandemin varför vi drar ned våra prognoser för 2022 från 40 MSEK till 30 MSEK. Den underliggande trenden mot ökad andel hem-hemodialys är intakt och borde ge god tillväxt under andra halvåret 2022 då förhoppningsvis de sista negativa effekterna av Covid-19 är slut. Då bolaget har en marknad uppgående till över 2 miljarder SEK och växer kraftigt är potentialen stor att öka försäljningen, vår prognos om en försäljning på 30 MSEK skulle då ge en marknadsandel om 1,3% vilket visar på framtida potential. Vårt antagande är att Redsense relativt snabbt kan öka sin försäljning och återfå en stark organiskt tillväxt med höga bruttomarginaler. Bolagets låga kostnadsmassa gör att man når vinst vid en omsättning på runt 40–45 MSEK.

Utifrån dagens nivå utgår vi från att bolaget kommer leverera starka siffror från Q2-22 och framåt då en stor del av första kvartalet fortfarande påverkades av Omikron. Den uppenbara risken är om bolaget trots normaliserade förutsättningar inte förmår öka sin försäljning.

På dagens nivå bedömer vi att möjligheterna på uppsidan överväger riskerna i dagsläget och vi bedömer att bolaget på medellång/längre sikt har ett motiverat värde på ca 75–100 kr per aktie om man levererar enligt våra prognoser.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: