2022-03-03 09:20:00

Med ett avslut av behandlingsdelen i sikte, minskar kostnaderna och vi höjer sannolikheten för en licensaffär under 2022. Vi upprepar vår riktkurs.

Resultat från fas 2b väntas i slutet av maj
Som väntat rapporterade RhoVac endast mindre intäkter under Q4 2021 och resultatet före skatt uppgick till -20,5 mkr (-15,2). Bolagets kostnader har ökat successivt under 2021 med ett stigande antal rekryterade patienter i fas 2b-studien med RV001 (onilcamotide). Studien blev fullrekryterad i september 2021 och behandlingsdelen avslutas under Q1 2022, vilket kommer reducera kostnaderna avsevärt framöver. Resultaten från denna studie med 180 patienter beräknas vara klara i slutet av maj 2022. Att onilcamotide erhållit Fast Track Designation från amerikanska FDA ökar i vår mening sannolikheten för en möjlig licensaffär under 2022. Bolagets kassa plus nettot mellan omsättningstillgångar och kortfristiga skulder uppgick vid slutet av 2021 till drygt 40 mkr. För att stärka bolagets kassa innan resultatet av fas 2b-studien är klart har bolaget beslutat emittera konvertibler till ett värde om 25 mkr.

Förbereder utlicensiering av onilcamotide under 2022
RhoVac utvecklar en cancerterapi som förhindrar eller begränsar att cancer metastaserar. Den pågående fas 2b-studien avser visa på effekten av onilcamotide i att förhindra sjukdomsutveckling i prostatacancer efter kirurgi eller strålning mot primärtumören. RhoVac har nyligen anlitat investmentbanken Stifel Nicolaus som transaktionsrådgivare för att maximera värdet vid en transaktion när fas 2b-resultaten är färdiga. I oktober 2021 presenterades positiva resultat från 3 års-uppföljningen från fas 1/2-studien med onilcamotide som genomfördes 2018. Dessa resultat visade att majoriteten av patienterna fortfarande har ej detekterbara PSAnivåer, vilket kan indikera en avstannande sjukdomsprogression. Vidare var såg man ett i stort sett intakt immunsvar efter tre år, vilket är en god indikation på den långsiktiga effekten av onilcamotide.

Vi upprepar riktkurs 58 kr
Analysfirman DelveInsight bedömer att onilcamotide kan nå USD 955 miljoner i försäljning inom prostatacancer år 2030. Då potentialen är större utanför den nuvarande initiala indikationen prostatacancer finns betydande uppsida till detta. Vi upprepar vår riktkurs 58 kr baserat på en scenarioanalys.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: