2021-12-07 09:15:00

Saniona håller tidsplanen och inleder sin första fas 2b-studie på patienter med hypotalamisk fetma. Analysguiden justerar riktkursen till 37 kronor.

Saniona inleder första fas 2b-studie
Saniona håller tidtabellen för sin fas 2b-studie på patienter med hypotalamisk fetma. Studien innefattar totalt ca 110 patienter och bolaget räknar med att ha topline-resultat färdigt under andra halvan 2023. Det bör innebära att rekryteringen av patienter pågår under hela 2022 och att sista patient i studien inkluderas runt nästa årsskifte.

Bolaget håller också fast vid planen att starta sin andra fas 2b-studie före årsskiftet. Denna studie innefattar patienter med en annan typ av sällsynt metabol störning, Prader Willis syndrom. Vi räknar med att den studien ska innehålla ca 120 patienter. Bolagets plan är att presentera topline-resultat under första halvan av 2023.

Kostnad per patient ca 2 miljoner kronor
Denna typ av studier på sällsynta och sköra patientgrupper är förenad med stora investeringar räknat per patient. Kostnaden per patient uppskattas av bolaget till mellan 1,8 och 2,2 miljoner svenska kronor, tydligt över de 1,3 miljoner kronor som vi hade räknat med, men ändå i linje med kostnader för andra studier på särsjukdomar.

Hela fas 2b-programmet bör alltså kosta uppemot 55 miljoner USD, jämfört med vårt tidigare antagande om 35 miljoner USD. Denna investeringen ska sättas i relationen till den mångmiljard-marknad som öppnar sig om produkten vinner godkännande.

Kassan räcker till andra halvan av nästa år
Sanionas kassa uppgår i dagsläget till ca 48 miljoner USD, eller 426 miljoner kronor. Ledningen räknar med att kassan räcker till andra halvan av nästa år och vi antar att olika finanseringsaktiviteter kan bli aktuella redan under första halvåret 2022.

Lägre riktkurs efter underskattade kostnader
Vi anser att det är en bedrift av ledningen att ha genomdrivit sina planer och tagit sig fram till start av fas 2b-program. Det potentiellt stora finanseringsbehovet fram till en lansering gör dock aktien svår att värdera på fundamentala grunder, vilket bör vara en faktor bakom den svaga kursutvecklingen.

Historiskt sett har Saniona i första hand finansierat sin verksamhet med nyemissioner. Vi noterar att bolaget på sista tiden har ökat aktiviteten inom affärsutveckling och det verkar rimligt att flera källor till finansiering av Tesomet-programmet just nu utvärderas. Vi justerar vårt grundscenario för Saniona i först hand på grund av högre kostnader för den kliniska utvecklingen av Tesomet. Motiverat värde sänks till 37 kronor (46).

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: