Bifogade filer
Prenumeration
SmartCrafts andra kvartal visar på en fortsatt stark tillväxt i både omsättning och ARR. Förvärvet av Clixifix i UK är det första förvärvet utanför Norden och breddar den adresserbara marknaden fem gånger till 50 miljarder nok. Analysguiden justerar sina prognoser och höjer vårt motiverade värde till 35,70 nok.
Omsättningen upp 32% i det andra kvartalet
Omsättningen steg med 32% till 133,0 (100,9) mnok i det andra kvartalet, drivet av både organisk och förvärvad tillväxt. Ökningen i ebitda blev dock lägre, upp 14% till 48,5 (42,6) mnok, motsvarande en ebitda-marginal om 32% (42%). Minskningen förklaras främst av förvärven Coredination, Locka Group och Clixifix samt en lägre andel av aktiverade utvecklingskostnader. Trots en mer utmanande marknad har bolaget fortsatt fått en god avkastning på sina sälj- och marknadsföringsinsatser. Konverteringsgraden, avseende bokade säljmöten som leder till försäljning, ligger fortfarande runt 50%. I kvartalet steg rörelseresultat till 35,6 (34,2) mnok med en rörelsemarginal på 27% (34,0%). Att rörelsemarginalen sjönk under 30% beror främst på att de två sista förvärven.
ARR växer vidare med tvåsiffriga tal
Totala återkommande intäkterna (ARR, annual recurring revenue) uppgick till 461,3 (357,5) vid utgången av kvartalet, där den organiska tillväxten var 11%. Andelen återkommande intäkter i förhållande till omsättningen blev 89,6% (95,9%) i det andra kvartalet. Minskningen är hänförlig helt till de senaste förvärven. Exkluderas dessa uppgår andelen återkommande intäkter i förhållande till omsättningen till 97,4% för kvartalet. Bolagets churn ökade till 7,9%, från första kvartalets 7,4%, drivet av fortsatt stigande antal konkurser. Trots det lyckas bolaget ändå behålla nivån på kundtappet inom sina historiska nivåer. Analysguiden tycker att det är klart starkt givet den utmanande marknaden. Likt föregående kvartal upprepar bolaget sina tidigare mål om en årlig organisk tillväxt om 15 – 20%.
Två nya förvärv och fokus på produktutveckling
Förutom förvärven av Locka Group och Clixifix under kvartalet, som totalt adderar cirka 55 mnok i ARR på årsbasis, 600 nya kunder samt drygt 55 anställda, har SmartCraft fokuserat på ytterligare produktutveckling. En lösning för att mäta utsläpp från lastbilar, Tellus, väntas lanseras under nästa kvartal i Sverige. Den nya Bygglet-appen släpptes under kvartalet och bolaget har inlett en pilotstudie i Norge kring hur tjänster och lösningar riktade till elektriker kan paketeras för att öka korsförsäljningen.
Justerar vårt motiverade värde till 35,70 nok
Bolaget fortsätter att gå från klarhet till klarhet och växer stadigt med starka kassaflöden enligt sina mål på medellång sikt. De senaste tio åren har bolaget i snitt vuxit med 18% årligen med en hög lönsamhet. De två senaste förvärven och intåget i Storbritannien, som ökar den potentiella marknaden till 50 miljarder nok, gör att vi nu höjer vårt motiverade värde till 35,70 (33) nok och upprepar köp.
Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.