2024-02-19 10:00:00

Bolaget fortsätter att växa tvåsiffrigt till en hög marginal och ett starkt kassaflöde. Intresset för bolag inom branschen har ökat och Analysguiden skruvar upp motiverat värde till 29 nok.

Omsättningen upp 18% i det fjärde kvartalet
Omsättningen steg med 18% till 107,0 (90,6) mnok i det fjärde kvartalet. Ökningen i ebitda var något lägre, upp 15% till 42,0 (36,4) mnok, motsvarande en ebitda-marginalen om 39,3% (40,2%). Det beror på bonusjusteringar, lägre aktivering av utvecklingskostnader och ökade sälj- och marknadsföringsinsatser. Det sistnämnda har lett till en märkbar tillväxt i antalet leads och antalet bokade möten. Konverteringsgraden av bokade möten som leder till försäljning närmar sig nu 60%, vilket bådar gott inför den fortsatta tillväxten under 2024. Arbetet med att utveckla nya lösningar och tjänster fortskrider likt tidigare och bolaget planerar att presentera flera nyheter under 2024. I kvartalet blev rörelseresultat 31,6 (29,1) mnok
och rörelsemarginalen 29,6% (33,1%). Trots de ökade kostnaderna behåller bolaget sitt kostnadsfokus och en ebit-marginal runt 30%.

ARR växer fortsatt med höga tvåsiffriga tal
Totala återkommande intäkterna i kvartalet stod för 97,2% och ARR (annual recurring revenue) från fastprisavtalen uppgick till 386,6 (318,6) mnok, motsvarande 91,5% av de återkommande intäkterna. Tillväxten i ARR på årsbasis uppgick till 21%, varav 14% var organisk. Det är drivet av förvärven av ELinn och Coredination och fokus på produktutveckling, nykunds- och korsförsäljningar. Bolagets churn vände ned till 7,2% från tredje kvartalets 7,9% trots rapporter om ökande konkurser inom bolagets marknader. Analysguiden tycker att det är klart starkt givet den konjunkturoro som finns, men vi vill ändå se att trenden är fortsatt stabil, helst nedåtgående, innan vi känner oss helt komfortabla. Likt föregående kvartal upprepar bolaget sina tidigare mål om en årlig organisk tillväxt om 15 – 20%.

Ökat intresse i sektorn från private equity
Under december meddelade EQT att de tillsammans med HVD Groups storägare Adelis förvärvar konkurrenterna Hantverksdata och Next One Technology, verksamma på den nordiska marknaden och i Tyskland. I januari förvärvades även tyska Craftnote av HVD Group. Tillsammans kommer verksamheterna i HVD Group närma sig en omsättning på 1 miljard nok om förvärven går i lås under 2024. Inga detaljer kring affärerna har släppts än, men helt klart räds inte private equity de rådande värderingarna.

Justerar vårt motiverade värde till 29 nok
Bolaget går från klarhet till klarhet och växer stadigt med starka kassaflöden enligt sina mål på medellång sikt. De senaste tio åren har bolaget i snitt vuxit med 18% per år till hög lönsamhet. Det gör att vi nu höjer vårt motiverade värde till 29 (25) nok för kommande 12 månader och upprepar köp.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.