2022-05-19 09:30:00

Soltech Energy redovisade stark tillväxt under årets inledande kvartal. Trots utmanande omvärldsläge ser bolaget fortsatt stark efterfrågan på deras produkter.

Inleder året med 98 procents tillväxt
Soltech Energy rapporterar ett första kvartal där koncernens intäkter ökar 98 procent till 287,5 miljoner kronor (145,2). Jämförelsetalen innehåller även den kinesiska verksamheten vilket innebär att tillväxten i Sverige är hela 143 procent på årsbasis. Bolaget rapporterar en bruttomarginal på 37 procent (52) och ett ETBIDA-resultat på -38 miljoner kronor (-8,3). Förändringen i EBITDA-resultatet hänförs bland annat till ökande komponentskostnader, hög investeringstakt i dotterbolag samt negativt resultat från andelar i intressebolag. Bolaget rapporterar slutligen ett rörelseresultat på -53,2 miljoner kronor (-28,4). Uppmuntrande att se är att trots att bolaget håller fortsatt hög förvärvstakt lyckas koncernen uppvisa 43 procents organiskt tillväxt under kvartalet, en kraftig ökning från 29 procent organiskt tillväxt under föregående kvartal.

Utmanande omvärldsläge och ökad efterfrågan
Kvartalet har inneburit många utmaningar och bolaget har bland annat påverkats av ovanlig höga sjukskrivningstal till följd av Covid-19 och tillhörande familjekarantänsregler. Kombinerat med kriget i Ukraina och omfattande nedstängningar i Kina har detta inneburit ökade utmaningar kring i försörjningskedjan. Bolaget framhåller att de, delvis tack vare sin storlek, lyckas bemöta dessa bland annat genom att bygga lager och se över och säkra leveransvägar och villkor. En följd av det försämrade omvärldsläget är dock ett ökad intresse från både privatpersoner och företag att producera sin egen el, båda för att minska kostnader och i syfte att öka ener-gioberoende. Soltech beskriver ett närmast extremt intresse för solenergi, batterilager och elbilsladdare vilken inte visar några tecken på av avmattas.

Inleder den internationella expansionen
På sedvanligt vis har kvartalet inneburit förvärv för Soltech, som tillträtt resterande 30 respektive 40 procent av aktierna i Fasadsystem i Stenkullen AB samt Din Takläggare i Värmland-Dalsland AB. Vidare har bolaget även genomfört sitt första tilläggsförvärv genom att förvärva Solexperterna Värmland AB. Ytterligare ett tilläggsförvärv genomfördes under tisdagen denna vecka, då bolaget meddelade att de förvärvat Trönninge Elektriska med en årlig omsättning på 11 miljoner kronor. Den klart största nyheten är dock att Soltech nu tar steget ut i Europa genom förvärvet av det nederländska solenergibolaget 365 Energie Holding B.V. (365zon). Förvärvet utgör bolagets första förvärv utanför Sverige och genomförs ur egen kassa samt med nyemitterade aktier. Förvärvslikviden för 53,3 procent av bolaget uppgår till 115,7 miljoner kronor, med möjlighet till tilläggsköpeskillingar upp till totalt 192,8 miljoner kronor. Avtalet innehåller också en option för att förvärva resterande del av bolaget 2024 till marknadsmässig värdering. Detta innebär inte bara att en ny spännande del inleds i Soltechs resa utan även att ytterligare ett stor och lönsamt bolag tar plats i koncernen. 365zon förväntas omsätta 350 miljoner kronor under 2022 med ett rörelseresultat kring 10 procent, klart bättre än jämförbara svenska solenergibolag. Fram till 2024 väntas 365zon tillföra över 1,2 miljarder kronor i omsättning för Soltech, ett tydlig steg på vägen mot målsättningen om en omsättning på 4,7 miljarder till 2024.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: