2024-02-19 10:50:00

Omsättningen i det fjärde kvartalet kom in i linje med Analysguidens förväntningar men resultat pressades av förvärvskostnader. Hanza höjer sina finansiella mål och aktien framstår som intressant. Motiverat värde vid 85 kronor upprepas.

Förvärvskostnader pressade resultatet
Hanza stänger ett starkt 2023. I Q4 uppgick nettoomsättningen till 1 056 mkr (1001) motsvarande en tillväxt på 5,5%, varav 4% organiskt i årstakt. Det var i linje med Analysguidens förväntningar. Rörelseresultatet (ebita) kom in på 76 mkr (63) och marginalen uppgick till 7,2% (6,3). Det var lägre än våra prognoser vid 94 mkr och påverkades negativt av kostnader för förvärvet av Orbit One samt för omvärdering av en tilläggsköpekilling för förvärvet av Bayers Helmut som levererar bättre resultat än förväntat. Justerat för ovan nämnda jämförelsestörande poster uppgick ebita-resultatet till 89 kronor, motsvarande en marginal vid 8,4%.

Höjda finansiella mål efter förvärvet av Orbit One
I samband med bokslutsrapporten förmedlade Hanza uppjusterade finansiella mål. Inkluderat förvärvet av Orbit One uppgick omsättningen till 5,2 mdkr och som följd av att man överträffar tidigare målsättning justeras finansiella målen upp. Vid utgången av 2025 är målet att omsätta 6,5 mdkr (5) med en ebitamarginal på minst 8% för helåret 2025. Målsättningen för kapitalstruktur, skuldsättning och utdelningspolicy lämnas oförändrade. Det uppdaterade försäljningsmålet motsvarar en omsättningstillväxt på 12% för 2024 och 2025. Tillväxten kommer sannolikt vara en kombination av organiskt och förvärv. Med en nyligen genomförd kapitalanskaffning är balansräkningen stark. Nettoskuld/ebitda uppgår till 0,8x och vi bedömer att de finns ett generöst förvärvutrymme. Med hjälp av förvärv i storleksordningen 500 mkr i årlig försäljning ser vi framför oss att Hanza även kommer leverera på den uppjusterade målsättningen för 2025.

2024 – fortsatt tillväxt men viss marginalutspädning
Efter förvärvet av Orbit One justerar vi upp våra prognoser. Vi räknar med en sval inledning av 2024 följt av en gradvis tilltagande tillväxt. Vi räknar med en viss utspädning i marginalen främst på grund av att Orbit One har lägre lönsamhet. Hanza är dock bevisat skickligt på att höja lönsamheten bland förvärvade bolag (syns inte minst i förvärvet av Helmut Bayers). Redan 2025 förväntar vi oss att Hanza når en rörelsemarginal på 8,2% och överträffar de finansiella målen. Historiskt har Hanza-aktien handlats till ett framåtblickande p/e-tal på 12x. För Hanzas del talar mycket för långsiktig tillväxt och ledningen har återigen bevisat styrkan i affärsmodellen och levererat på sina tidigare målsättningar. Framgent räknar vi med att vinst per aktie ökar med 15% per år i genomsnitt för nästkommande femårsperiod. Med den tillväxten i korten framstår nuvarande värdering som låg. De noga utvalda kunderna, de långa relationerna och den unika affärsmodellen gör att Hanza står ut bland de nordiska kontraktstillverkarna. Ett framåtblickande p/e-tal på 14x härleder en kurs på 85 kronor. Det förefaller rimligt och stöds av vår kassaflödesmodell.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.