2023-08-30 13:40:00

SyntheticMR levererade ett Q2 i linje med våra förväntningar. Aktien är fortsatt långsiktigt intressant och vi upprepar motiverat värde vid 45 kr.

Kvartal enligt förväntan – upprepar prognoser
Det andra kvartalet kom, som första kvartalet, in enligt förväntan, bolaget omsatte 21,2 MSEK (18,7) med en EBIT på 2,8 MSEK (4,4). Första halvårets tillväxt summerar till drygt 30%. Detta innebär att man är på god väg att infria sin prognos om en omsättning för helåret överstigande SEK 90m med ett 20%-igt rörelseresultat.

Intressant utvecklingspipeline
Synthetic MR har flera etablerade samarbeten med de största tillverkarna av MR-kameror. Samarbetet med Philips Healthcare har resulterat i att de kombinerar SyMRI med en egenutvecklad bildaccelerationsteknologi baserad på Artificiell Intelligens under namnet Smart Quant Neuro. Samarbetet med Canon Medical Systems innebär en utveckling till bilder i 3D vilken är godkänd enligt EU:s MDR (Medical Device Regulation) vilket innebär att produkten är godkänd för försäljning direkt efter färdigställande och GE säljer produkten under varumärket MAGiC Neuro. Tack vare en i nuläget låg marknadsandel kan bolagets tillväxt vara uthållig under flera år. Uppskattningsvis säljs ca 3 000 kameror per år som Synthetic MR kan adressera. Licensintäkter per kamera ligger i intervallet USD 30 000 till 50 000 vilket ger en årlig marknad på mellan ca 100 – 150 MUSD enbart i nyförsäljning.

Långsiktigt köp genom stark tillväxt och ökande marginaler
Bolagets första halvår 2023 ger inga anledningar att justera våra prognoser. Synthetic MR ser mycket intressant ut med viktiga samarbeten, spännande produktlanseringar kommande år och en relativt färdig organisation. Även om årets multiplar ser utmanande ut, gör bolagets affärsmodell med hög skalbarhet att dessa sjunker snabbt. Vi behåller vårt långsiktiga värde på SEK 45 kr per aktie.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: