2023-05-30 09:15:00

Kvartalet kom in i linje med förväntan och vi upprepar prognoserna. Analysguiden förväntar sig lönsam tillväxt framåt och ser aktien som köpvärd på lång sikt.

Kvartal enligt förväntan – upprepar prognoser
Det första kvartalet kom in i stort enligt förväntan, bolaget omsatte 16,1 MSEK (9,9) med en EBIT på -2,2 MSEK (-3,6). Kostnaderna har stabiliserats vilket man kommunicerade i föregående kvartalsrapport. Man upprepar sin prognos om en omsättning för helåret på drygt SEK 90m med ett 20%-igt rörelseresultat. Bolaget säljer sina licenser dels som en permanent licens som ger en engångsinbetalning, dels som en prenumerationsbaserad modell vilken bygger rörelsekapital då kassaflödet kommer löpande under licensperioden. Dessa flerårslicenser är främst hänförliga till kunder med redan installerad MR-kamera. Detta gör att kassaflödet förskjuts i förhållande till rapporterad omsättning. Bolaget har dock en stark kassa varför det i praktiken har begränsad påverkan på bolaget även om en viss motpartsrisk föreligger.

Produktutveckling stärker marknadspositionen – stor adresserbar marknad ger långsiktig potential
Som vi tagit upp vid flera tillfällen tidigare har Synthetic MR ett flertal etablerade samarbeten med de största tillverkarna av MR-kameror och fokus ligger fortsatt på att fördjupa dessa. Samarbetet med Philips Healthcare har resulterat i att de kombinerar SyMRI med en egenutvecklad bildaccelerationsteknologi baserad på Artificiell Intelligens under namnet Smart Quant Neuro. Samarbetet med Canon Medical Systems innebär en utveckling till bilder i 3D. Man fick under fjärde kvartalet också denna produkt godkänd enligt EU:s MDR (Medical Device Regulation) vilket innebär att produkten är godkänd för försäljning direkt efter färdigställande. Vi utesluter inte att ett FDA-godkännande kan komma under året för att kunna lansera produkten brett. Bolagets tillväxt har en potential att vara uthållig under flera år tack vare en i nuläget fortsatt låg marknadsandel. Uppskattningsvis säljs ca 3 000 kameror per år som Synthetic MR kan adressera. Licensintäkter per kamera ligger i området USD 30 000 till 50 000 vilket ger en årlig marknad på mellan ca 100 – 150 MUSD enbart i nyförsäljning.

Stark tillväxt gör att bolaget snabbt växer in i multiplarna – långsiktigt köp
Bolaget vidhåller sin prognos både gällande intäkter och kostnader för 2023 vilket gör att vi ej har någon anledning att justera våra estimat. På sikt ser det dock mycket spännande ut för Synthetic MR med viktiga samarbeten, spännande produktlanseringar kommande år och en relativt färdig organisation. Även om årets multiplar ser utmanande ut, gör bolagets affärsmodell med hög skalbarhet att dessa sjunker snabbt. Vi ser en långsiktig uppsida på SEK 45 kr per aktie.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: