2024-09-03 10:00:00

Nettoomsättningen minskade kraftigt drivet av organisationsproblem i ett dotterbolag i USA. Men Analysguidens grundtes kvarstår och vi ser att Synthetic MR fortsätter sin tillväxtresa under 2025 och framåt. Motiverat värde justeras till 20 kr (37,5), dels som en konsekvens av förskjutna intäkter, dels av ökad riskpremie tills dess att den nya organisationen i USA levererar tillväxt.

Organisationsproblem i USA orsak till prognosmiss
Synthetic MR:s nettoomsättning i Q2-24 uppgick till 11,9 MSEK (21,2). Denna kraftiga nedgång orsakades av organisationsproblem i ett dotterbolag i USA vilket har påverkat försäljningen negativt. Enligt bolaget är problemet åtgärdat och man har tillsatt en ny chef samt två nya säljare. Dessa påbörjade sina anställningar i slutet av andra kvartalet. Vi kan inte förvänta oss full effektivitet direkt vilket innebär att kommande kvartal även de kommer påverkas negativt jämfört med bolagets guidade prognos. Vi justerar ned vår helårsprognos från 116 MSEK till 75 MSEK som en konsekvens av det inträffade. Med i stort bibehållna kostnader gör det att vår prognosticerade vinst minskar från 21 MSEK till en förlust om 6 MSEK. För 2025 bedömer vi att bolaget snabbt återgår till sin tidigare tillväxtbana och prognosticerar en omsättning på 100 MSEK, ned från 151 MSEK. Vinstprognosen sjunker från 40 MSEK till 7 MSEK. Med dessa prognoser ser vi ingen risk i dagsläget att bolaget är i behov av något externt kapital.

Mer långsiktigt ser vi fortfarande att bolaget har en attraktiv affärsmodell och har marknadsledande produkter inom sin bransch. Uppskattningsvis säljs ca 3 000 kameror per år som Synthetic MR kan adressera. Licensintäkter per kamera ligger i intervallet USD 30 000 till 50 000 vilket ger en årlig marknad på mellan ca 100 – 150 MUSD enbart i nyförsäljning.

SyMRI 3D är lanserat
Bolaget har nyligen lanserat SyMRI 3D och produkten har både FDA-godkännande och CE-märkning vilket gör att man kan sälja i både USA och Europa. SyMRI 3D förbättrar bland annat möjligheterna att analysera och ger ökad insikt i hjärnans struktur och funktion genom exakta volymetriska uppskattningar av hjärnans olika delar (parcellering). Den klart högre upplösningen i bilderna förbättrar även möjligheten att analysera skador eller förändringar i organstrukturen, vilket leder till mer precisa och djupgående bedömningar av olika medicinska tillstånd. Detta kommer att ge märkbara förbättringar inom områden som demenssjukdomar, MS och olika pediatriska tillstånd. En lyckad lansering av SyMRI 3D kommer ge bolaget ökande marginaler då prissättningen är högre än för tidigare produkter. Fortsatt utveckling kommer med stor sannolikhet att ske bl a inom AI, som det samarbete man har med Philips Smart Quant Neuro 3D bekräftar.

Försäljningstapp påverkar prognos och motiverat värde kommande år
För innevarande år indikerade bolaget en omsättning på 110 MSEK med en EBIT-marginal överstigande 20%. På grund av de organisationsproblem man upplevt i USA har man dragit tillbaka denna prognos. Bolagets andra kvartal drabbades såklart hårt men vi ser även att kommande kvartal kommer påverkas negativt då det är en inkörningsperiod för de nyanställda. Positivt är dock att övriga områden fortsätter växa enligt plan vilket visar på att de problem bolaget blivit tvungna att hantera inte har med bolagets produkt att göra. Grundtesen kvarstår därmed att vi ser att Synthetic MR fortsätter sin tillväxtresa under 2025 och framåt. Värderingsmässigt drar vi ned vårt motiverade värde från 37,5 kr per aktie till 20 kr per aktie, dels som en konsekvens av förskjutna intäkter, dels som en konsekvens av ökad riskpremie tills vi ser att den delvis nya organisationen i USA fortsätter leverera den tillväxt vi förväntar oss.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.