2023-09-01 10:45:00

Thinc Collective redovisade minskad omsättning och resultat i Q2. Analysguiden höjer avkastningskravet men ser fortsatt potentiell uppsida i aktien.

Bruttovinsten (byråintäkten) minskade något
Lägre mediaförsäljning ledde till att nettoomsättningen minskade med -29% till 64,5 (91,4) mkr under det andra kvartalet. Bruttovinsten (byråintäkten) minskade endast med -5% till 19,5 (20,5) mkr. Det motsvarar en bruttomarginal om 30,2% (22,4%). Ökningen i bruttomarginalen beror på att kvartalets omsättning innehöll en större del från tjänsterelaterat och digitalt innehåll, som har en klart högre marginal. Optimering av prissättningen gentemot kund och framgångsrika upphandlingar ligger också bakom marginallyftet.

Ebitda-resultatet sjönk till 1,1 (3,2) mkr med en ebitda-marginal om 1,7% (3,3%). Bolaget har haft högre kostnader för centrala satsningar på långsiktigt tillväxt, bland annat nytt kontor i Stockholm, satsningar på affärsområdeschefer, forum för möten mellan bolagen och en tydligare profilering av Thinc som varumärke. Även ökade satsningar på kompetensuppbyggnad har kortsiktigt lett till högre rörelsekostnader. Ebit-resultatet sjönk till -1,0 (1,3) mkr, motsvarande en ebit-marginal om -1,6% (1,4%). Avskrivningar på främst immateriella tillgångar förklarar det mesta av minskningen. Kvartalets resultat slutade på -1,1 (1,4) mkr.

Bolagets fria kassaflöde var positivt i det andra kvartalet och kassan stängde på 17,3 mkr, vilket är en ökning med 0,9 mkr jämfört med kvartalet innan. Bolaget har även fortsatt en nettokassa. På årsstämman beslutades det om utdelning om 20 öre per aktie samt sammanläggning av aktier, där tio befintliga aktier lades samman till en aktie.
Ny digital fullservicebyrå lanseras
Efter kvartalets slut presenterade bolaget att de lanserar en ny digital fullservicebyrå, Tundran Digital Explorers, genom ett samgående mellan Tigerton, affärsområdet Thinc Digital Labs (TDL) och DNA Agency. Rent tekniskt sker det genom att Tigerton förvärvar 100% av aktierna i DNA Agency och överlåtelsen av TDL sker som en inkråmöverlåtelse. Efter transaktionen kommer Thinc att äga 70,2% av Tigerton. Genom att koncentrera dessa enheter till en fullservicebyrå förväntas förmågan att hantera större och bredare projekt mot större kunder öka samt att hela kedjan i en digital konvertering hos kund kan hanteras mer effektivt.

Ser fortsatt potentiell uppsida i aktien
För att värdera bolaget använder vi oss av en DCF-modell över prognosperioden 2023 – 2027. Mot bakgrund av marknadssegmentet och en troligen kommande lågkonjunktur ökar vi WACC:en till 15% (14%) och säkerhetsmarginalen till 30% (25%). Det ger oss ett motiverat värde om 5,27 kronor på 12 – 18 månaders sikt. Dock är det väldigt låg handel i bolagets aktie, vilket får till följd att aktiepriset kan skilja sig markant mot vårt motiverade värde över tid.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: