Prenumeration
Fokuset på att öka marginalerna syntes tydligt i Q1 då bruttovinsten ökade med över 30%. Nya förvärv och stora avtal förväntas bidra med stark tillväxt under 2023.
Bruttovinsten (byråintäkten) ökade med över 30%
Nettoomsättningen ökade med 2% till 73,8 (72,3) mkr för det första kvartalet. Bruttovinsten (byråintäkten) däremot steg med hela 34% till 19,7 (14,7) mkr, motsvarande en bruttomarginal om 26,8% (20,4%). Det är drivet av att bolaget fokuserat på att öka marginalerna. Att ökningen är så markant trots en låg omsättningstillväxt beror på att under föregående år genomförde bolaget stora kampanjer för statliga myndigheter med mycket TV-annonsering, vilket medför hög försäljning men till lägre marginaler på grund av de höga produktionskostnaderna. Under detta kvartal har även fördelningen mellan tjänsterelaterat och mediarelaterat varit jämnare vilket också har haft en positiv inverkan på marginalerna.
Ebitda-resultatet steg till 3,9 (1,0) mkr med en ebitda-marginal om 5,2% (1,3%). Föregående kvartal gjorde bolaget en engångsnedskrivning av balanserade utvecklingskostnader hänförliga till Jetty på 20 mkr, vilket gör att totala avskrivningar numera uppgår till -2,0 mkr per kvartal. Ebit-resultatet landade på 1,9 (-0,9) mkr, motsvarande en ebit-marginal om 2,5% (-1,3%). Kvartalets resultat slutade på 2,1 (-0,6) mkr. Bolagets fria kassaflöde var dock negativt för kvartalet drivet ett negativt bidrag från rörelsekapitalet. Kassan för kvartalet stängde på 16,4 mkr och bolaget har fortsatt nettokassa.
Nya förvärv och flera stora avtal skapar tillväxt
Under kvartalet har bolaget genomfört två nya förvärv, 20% i Fabeleux och 35% i Safir. I båda fallen har de option på att förvärva lika mycket till fram till 2025. Baserat på Thincs förvärvsmodell tror vi det är troligt att så kommer att ske. Förutom de två förvärven har Nowa kommunikation fått förnyat förtroende från Kammarkollegiet, som förlängde avtalet med två år plus en möjlighet om ytterligare två års förlängning. Avtalsvärdet motsvarar cirka 170 mkr försäljningsvärde per år. Och efter kvartalets utgång vann Nowa kommunikation även upphandlingen från Luleå Tekniska Universitet, värderat till 40 mkr över fyra år samt ramavtal med Göteborgs Stad om 20 mkr över fyra år. Det gör att vi skissar på att bolaget kommer att öka försäljningen kraftigt under detta år jämfört med föregående år.
Ser fortsatt uppsida i aktien
För att värdera bolaget använder vi oss av en DCF-modell över prognosperioden 2023 – 2027. Mot bakgrund av marknadssegmentet och en troligen kommande lågkonjunktur låter vi WACC:en vara kvar på 14% med en säkerhetsmarginal om 25% Det ger oss ett motiverat värde om 0,70 – 1,00 kronor på 12 – 18 månaders sikt och vi upprepar vårt motiverade värde från förra kvartalet. Aktien känns fortsatt undervärderad av marknaden i dagsläget. Dock är det väldigt låg handel i bolagets aktie, vilket får till följd att aktiepriset kan skilja sig markant mot vårt motiverade värde över tid.
Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här:
https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-thinc-collective-fokus-pa-hogre-marginaler-har-burit-frukt-i-kvartalet