2022-09-02 10:30:00

Thinc Jetty Collective påvisade en stark tillväxt med stigande marginaler och en hög orderingång bäddar för ett fortsatt starkt H2. Analysguiden ser potential i aktien.

Stark tillväxt i kvartalet med ökade marginaler
Tillväxten i det andra kvartalet starkt. Bolagets kom in med en omsättning på 91,4 mkr, en ökning om 126%, drivet av en stark organisk tillväxt i vissa dotterbolag samt att Context Media och ytterligare förvärv i tidigare intressebolag gjort att dessa numera konsolideras i sin helhet. Bruttovinsten (byråintäkten) tripplades nästan från 6,7 mkr till 20,5 mkr. En uppgång på hela 208%, vilket gjorde att bruttomarginalen ökade till 22,4 (16,5) %. Det viktiga ebitda-resultatet förbättrades även detta kvartal och landade på 3,0 (0,8) mkr med en ebitdamarginal om 3,3 (2,0) %.

Trots den kraftiga expansionen som koncernen haft på kort tid lyckades bolaget ändå leverera ett positivt rörelseresultat i kvartalet. Det landade på 1,2 (0,4) mkr och periodens resultat slutade på 1,4 (0,7) mkr. Det fria kassaflödet är fortsatt positivt och med 17,6 mkr i kassan bedömer vi att finansieringen på kort sikt fortsatt ser ut att vara löst för bolaget. Eventuell ytterligare finansiering skulle kunna vara aktuell vid större förvärv eller om konjunkturen skulle vika tvärt.

Hög orderingång och ett starkt juni bådar gott
Bolaget har haft en stabil orderingång under det gångna kvartalet trots oron i omvärlden, mycket tack vare den väldiversifierade kundstocken samt de många olika tjänsteområden som bolaget verkar inom. I en annalkande lågkonjunktur ökar kraven på affärsnyttan hos kunderna. I bolagets DNA finns en syn på att det som levereras ska kunna vara mätbart för kunden. Det har bland annat lett till att dotterbolaget Context Media fick ett treårigt avtal med Swedavia värt cirka 45 mkr med möjlighet till ytterligare 3 års förlängning.

Glädjande är också att affärsområdet Systems & Software växt kraftigt i kvartalet med en eventmarknad som har återkommit efter covidrestriktionerna. Ytterligare orders värda att nämna har erhållits från Ica Reklam och Alektrum Group i samband med Almedalsveckan. Sammanfattningsvis har juni varit väldigt starkt omsättningsmässigt, med en tillväxt på +73% för de rörelsedrivande bolagen, vilket gör att vi ser positivt på tillväxten för resten av året.

Ser fortsatt uppsida i aktien
För att värdera Thinc Jetty använder vi oss fortsatt av en DCF-modell över prognosperioden 2022 – 2026. Mot bakgrund av marknadssegmentet låter vi säkerhetsmarginalen och WACC:en vara kvar på 20 respektive 14 procent. Det ger oss en marginell uppjustering av det motiverade värdet till 0,84 – 1,11 (0,82 – 1,02) kronor på 12 – 18 månaders sikt och aktien känns i dagsläget undervärderad av marknaden.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: