Prenumeration
Intäkterna minskade under Q4 men den långsiktigt positiva utsikten är intakt. Vi justerar ned motiverat värde men noterar att aktien erbjuder en fin direktavkastning.
Tillfälligt lägre aktivitet under Q4 2022
Train Alliances intäkter under Q4 2022 minskade 52% till 25,8 mkr till följd av tillfälligt lägre aktivitet. Rörelseresultatet ökade 32% till 7,8 mkr motsvarande en rörelsemarginal på 30,5%. Det justerade substansvärdet per aktie ökade under fjolåret med 96% till 133 kr. Ökningen sker delvis till följd av att Svefa gjort en uppdaterad värdering av bolagets markområden efter fastställd detaljplan i Sigtuna, samt efter försäljningen av Rikskombiterminalen. Efter avyttringen av Riksterminalen kommer Train Alliance att stanna kvar som infrastrukturförvaltare på ett 25-årigt kontrakt. Under 2022 tecknades även ett samarbetsavtal med Göteborgs Hamn kring möjligheten att etablera en järnvägsansluten inlandsterminal i Sigtuna med direktkoppling till hamnen i Göteborg. Bolaget tecknade även ett 25-årigt hyreskontrakt med Siemens Mobility där Train Alliance under 2023 ska projektera och leverera en ny modern lokverkstad i Hallsberg.
Ett nytt nationellt linjenät skapas
Train Alliance förvärvar strategiskt placerad mark som utvecklas och görs järnvägsklar. Man bebygger med anläggningar för underhåll och logistik, och är en komplett anläggningspartner åt järnvägsnära verksamheter med tillgångar på drygt 2 miljoner kvm strategiskt placerad mark. Under 2022 påbörjade bolaget arbetet med att stärka sitt nationella linjenät av platser för godstrafik. Man kommer här att öka sin ambitionsnivå, och med de nya etableringsorterna Malmö och Borlänge arbetar bolaget med att göra sitt linjenät i landet alltmer komplett. Under fjolåret påbörjades arbetet med den lokverkstad i Hallsberg som ska levereras under 2023. Man fick även i uppdrag att konceptutveckla järnvägsanläggningar i Boden, Ånge, Kalmar och Trelleborg, vilka är arbeten som kommer fortsätta under 2023.
Utdelning på 6,26 kr ger 7,4% i direktavkastning
Det råder kapacitetsbrist på den svenska järnvägen och flera aktörer investerar miljarder i nya fordonsanskaffningar. Både resandet och transporter med järnväg väntas öka 40–50% fram till 2040. Från regeringshåll har man under 2018 beslutat om en 10-årig nationell transportplan som innebär järnvägsinvesteringar på uppemot SEK 250 miljarder i både underhåll och nya investeringar. Train Alliance styrelse föreslår en utdelning om 6,26 kr för verksamhetsåret 2022. Detta motsvarar en direktavkastning på 7,4% och är den första utdelning bolaget ger sedan börsnoteringen 2020. För att reflektera marknadens ökade avkastningskrav på fastighetsaktier justerar vi dock vår riktkurs för Train Alliance till 107 kr (tidigare 132) baserat på en jämförande värdering.
Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här:
https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-train-alliance-starks-av-ett-okat-intresse-transporter-pa-jarnvag