2023-11-27 14:15:00

Kvartalet kom in något under våra förväntningar. Marknadsutsikterna är osäkra men genomförda förvärv gör att Analysguiden tror på stigande vinster från 2024 och framåt.

Tredje kvartalets utfall under förväntningarna
Under tredje kvartalet 2023 minskade intäkterna med närmare 14 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Vi hade räknat med några procent plus i kvartalet. Tappet i omsättningen under tredje kvartalet beror enligt bolagsledningen på förlust av en industrikund samt att man tappat distributionen av ett varumärke inom kategorin mobil. Rörelseresultatet under kvartalet hamnade på 10,5 miljoner kronor, att jämföras med ett minus på 3 miljoner kronor. Dock innehöll fjolårets tredje kvartal en kostnad på 21 miljoner kronor för listning på Spotlight Stock Market och justerat för denna kostnad blir jämförelsen 18 miljoner kronor d.v.s. ett resultattapp på 42 procent i tredje kvartalet 2023 jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Sänkta prognoser
Med det svagare utfallet i tredje kvartalet drar vi ner våra förväntningar även för det sista kvartalet – omsättning såväl som resultat. Vi justerar vi ner våra försäljningsestimat med 7,5 procent för 2023 och lika mycket för 2024 och 2025. Våra estimat på nettoresultatet justeras ner med 40 procent i genomsnitt för prognosperioden 2023-2025.

Ett svagare 2023 jämfört med 2022 följer branschen
Enligt bolagsledningen kommer de ekonomiska och marknads-mässiga utmaningarna som påverkar världen i stort även framgent att drabba branschen som Tura verkar i – en uppfattning som vi med tredje kvartalets svagare utfall nu delar. Omsättningsmässigt så har Tura visat en tillväxt på 6,5 procent under första halvåret vilket varit i linje med våra tidigare prognoser. Denna tillväxttakt har nu påverkats negativt på grund kundtapp i tredje kvartalet. Även om bolaget visar lönsamhet påverkar omgivningsfaktorer bolaget i större utsträckning än vi tidigare räknat med – detta trots att Turas produktportfölj är diversifierad. Dock ser vi goda tillväxtmöjligheter på sikt genom de tre förvärv som genomförts under 2023 och räknar med att en lägre tillväxt 2023 på sikt kommer att kompenseras av aktuella och framtida förvärv. 2024 väntas bli ett bättre år än innevarande år, även om osäkerheten ökat något. En svagare konjunktur under 2024 kan leda till generellt sett mer återhållsamma hushåll vad gäller konsumtion. Jämfört med andra företag i hemelektronikbranschen har Tura den fördelen att produktutbudet ligger i ett lägre prissegment där mobilsladdar, antenner, datorväskor erbjuds kunder genom återförsäljare. I genomsnitt sänker vi våra estimat på vinst per aktie med 40 procent för prognosperioden 2023p-2025p och justerar därmed ner vår riktkurs på ett års sikt till 5,00 kronor (8,00), motsvarande ev/ebitda på 8 respektive p/e 13 på vår prognos för 2023p, ev/ebitda på 6 respektive p/e 8,5 för 2024p och ev/ebitda på 4,5 respektive p/e 6 för 2025p.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: