2023-08-29 13:10:00

Umida levererade ett resultat i linje med förväntningarna i Q2. Utsikterna inför hösten ser goda ut och Analysguiden upprepar riktkursen vid 4 kr.

Andra kvartalets resultat i linje med förväntningarna
I linje med våra lågt ställda förväntningar vad gäller resultatutveckling blev andra kvartalet vad vi räknat med – endast 250 000 kronor eller 12 procent bättre i rörelseresultat. Intäktsmässigt blev kvartalet en positiv överraskning och överträffade våra förväntningar med drygt 30 procent. Dock bör nämnas att bolaget upprepar sin målsättning om en årsomsättning på 80 miljoner för 2023 och vi gör således inga förändringar på våra försäljningsprognoser för innevarande eller kommande år.

Under andra kvartalet utgjorde de egna varumärkena (Umida Brands) det klart största affärsområdet, följt av Brands For Fans. Under kvartalet inledde KISS sin världsomfattande turné och vi väntar oss se förbättrade försäljningssiffror från affärsområdet redan under tredje kvartalet. Umida Partners är fortsatt bolagets minsta affärsområde där fortsatt stark konkurrens i samband med Systembolagets upphandlingar ännu inte gett några nya framgångar.

Prognoserna lämnas oförändrade
I våra prognoser för andra kvartalet räknade vi med en rörelseförlust i paritet med första kvartalet, vilket också blev fallet. För tredje kvartalet räknar vi med ett svagt positivt rörelseresultat, triggat av ökad försäljning i det nya förvärvet ”Ekobryggeriet” som fått en stark start, trots vissa missöden under det gångna kvartalet i samband med den tidigare ägarens konkurs, men även en skjuts från ökad försäljning från Brands For Fans och inte minst den pågående KISS turnén. På helåret 2023 ser vi oförändrat ett rörelseresultat strax över nollstrecket.

Även om Umida har påverkats av ett tuffare försäljningsklimat, inte minst på den största marknaden, Sverige, visar andra kvartalets försäljningsutveckling att bolaget återhämtat sig mycket bra. Därtill ligger flera nya lanseringar under året och fortsatta satsningarna på export, inte minst USA, väntas gradvis synas i resultatet under hösten och det kommande året. Således bibehåller vi vår optimistiska syn på Umidas satsningar och räknar med en positiv utveckling framöver.

Goda utsikter inför hösten
Vår riktkurs bygger på den tillväxtresa som vi fortsatt ser i Umida, även om omvärldsfaktorer för tillfället synes påverka bolaget mer negativ resultatmässigt. Vi räknar med att 2023 blir ett neutralt år för Umida men att utsikterna inför 2024 ser fortsatt positiva ut. Vi lämnar våra estimat för 2023p-2025p oförändrade och upprepar vår riktkurs på ett års sikt 4 kronor.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: