2024-07-19 08:40:00

Underliggande portföljbolagen utvecklas väl även om valutafluktuationer påverkade substansvärdet negativt i kvartalet. Bolagets största innehav Creditas, som utgör nästan hälften av substansvärdet, uppnådde lönsamhet på sista raden. Planen om en börsnotering ligger fast och Analysguiden upprepar sitt motiverade värde om 3,40 kr.

Valuta påverkade substansvärdet negativt
Utvecklingen för portföljbolagen var stark under det andra kvartalet vad gäller omsättnings- och bruttovinsttillväxt. Sett till de kommande tolv månaderna väntas portföljbolagen uppvisa en vägd genomsnittlig omsättningstillväxt på cirka 30% samt bruttovinsttillväxt på cirka 60%. I dagsläget är bolagets tre största innehav redan nu kassaflödes-positiva och i maj släppte bolagets största innehav, Creditas, sin rapport för det första kvartalet. Det var det första lönsamma kvartalet i bolagets historia, med intäkter om 90 musd och en bruttovinst på 38 musd, motsvarande en bruttovinstmarginal om 42,5%. För resterande del av året väntas en fortsatt lönsam tillväxt för Creditas och planen för den kommande börsnotering ligger fast enligt bolagets ledning.

VEFs substansvärdet uppgick vid utgången av det andra kvartalet till 436,6 (479,2) musd, motsvarande 0,42 (0,46) usd. Det är en minskning med -2% sekventiellt och -9% på årsbasis. Nedgången i substansvärdet beror till största del på försvagade lokala valutor mot den amerikanska dollarn, med en tioprocentig nedgång för den brasilianska realen respektive den mexikanska peson.

Substansrabatt uppgick till 46% vid utgången av Q2
Sedan slutet av 2015 har substansvärdet per aktie (NAVPS) vuxit med i genomsnitt 17% per år, och uppgick vid utgången av juni i år till 4,45 kronor per aktie. Det motsvarar en substansrabatt om 46% baserat på aktiekursen vid kvartalets utgång, en förbättring med cirka 11% jämfört med början av året.

Bolaget har en stark balansräkning och det andra kvartalet stängde med en kassa på 11,8 musd plus 4,0 musd i likvida placeringar. Bolagets finansiella ställning bedöms vara mer än tillräcklig för att stödja nuvarande portföljinnehav under den kommande tolvmånadersperioden. Cirka 96% av bolagen i den aktiva portföljen har redan uppnått eller har kapacitet att nå break-even utan ytterligare finansiering. För de resterande innehaven har de en genomsnittligt vägd kassalikviditet på 11 månader.

Upprepar motiverat värde om 3,40 kronor
Inriktningen mot snabbväxande onoterade Fintech-bolag på tillväxtmarknader finner Analysguiden särskilt spännande, då det ger en unik möjlighet att få exponering mot bolag som normalt sett inte är tillgängliga att investera i för småsparare. Bolaget handlas till en omotiverad hög substansrabatt enligt Analysguiden och givet triggern med en kommande börsnotering av Creditas, tycker vi att aktien är köpvärd. Analysguiden upprepar sitt motiverade värde på 3,40 kr, vilket är i nivå med bolagets genomsnittliga substansrabatt.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.