2024-07-24 13:00:00

Underliggande portföljbolagen utvecklas väl även om försäljningen av Gett och en viss multipelnedgång i noterade jämförelsebolag kortsiktigt drar ned substansvärdet i kvartalet. VNV Global handlas till en omotiverat hög rabatt och med en kommande nettokassa när försäljningen av Gett går igenom öppnar det upp för nya värdeskapande möjligheter under hösten. Analysguiden upprepar sitt motiverade värde om 40,40 kr.

Avyttring och lägre multiplar påverkade negativt
Under det andra kvartalet visade portföljbolagen på en fortsatt bra utveckling. Både BlaBlaCar och Voi ökar sin omsättning kraftigt och visar på en positiv ebitda. Liknande utveckling har uppnåtts i de andra större portföljbolagen, som Breadfast och Numan. När det gäller Breadfast, som VNV Global (VNV) investerade i 2021, har dess ARR (annual recurring revenue) ökat 38x sedan investeringen 2021 och uppgår nu till 152 musd. När det gäller Numan uppgår intäktstillväxten till 100% för de senast tolv månaderna och bolaget har även det uppnått en positiv ebitda. I maj ingick VNV avtal med Pango Pay & Co Ltd (Pango Pay) om att avyttra hela innehavet i Gett om en total köpeskilling om 83 musd, motsvarande en rabatt på 11%. Affären beräknas slutföras under andra halvåret.

VNVs substansvärdet uppgick vid utgången av juni till 600,0 (710,2) musd, motsvarande 4,58 (5,54) usd. Det är en minskning med -10% sekventiellt och -17% på årsbasis. Nedgången i substansvärdet beror till största del på att försäljningen av Gett skedde till en värdering som var lägre än vad innehavet var upptaget till vid utgången av det första kvartalet i år. Förutom det, har de noterade jämförelsebolagens aktier handlats ned under kvartalet, vilket haft en negativ inverkan på de intäktsmultiplar som VNV använder i sina värderingsmodeller.

Substansrabatten uppgick till 46%
Sedan hösten 2012 har substansvärdet per aktie (NAVPS) vuxit med i genomsnitt 9% per år, och uppgick vid utgången av kvartalet till 48,61 kronor per aktie. Det motsvarar en substansrabatt om 46% baserat på aktiekursen vid kvartalets utgång, en minskning med nästan 5% jämfört med början av året. I kvartalet har bolaget löst obligationen som förföll 24 juni, vilket gör att kassan per den sista juni uppgår till 14,6 musd plus 2,0 musd i likvida placeringar. När väl Gett-affären godkänns kommer bolaget att ha en nettokassa. Det gör att Analysguiden anser att bolagets finansiella ställning bedöms vara mer än tillräcklig för att stödja nuvarande portföljinnehav under den kommande tolvmånadersperioden.

Upprepar motiverat värde om 40,40 kronor
Inriktningen mot onoterade bolag fokuserade på starka nätverks-effekter med inneboende skalbarhet finner Analysguiden särskilt spännande, då det ger en unik möjlighet till att få exponering mot bolag som normalt sett inte är tillgängliga att investera i för småsparare. Bolaget handlas till en omotiverad hög substansrabatt enligt Analysguiden och givet triggern med möjlig börsnotering av BlaBlaCar och att portföljbolagen utvecklas bra anser vi att aktien är köpvärd. Nedgången i substansvärdet tror vi är mer kortsiktig och upprepar därför vårt motiverade värde på 40,40 kr.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.