2024-07-05 07:58:00

Förvaltningsresultat ökade med 26% på årsbasis drivet av främst ränteintäkter. Siktet är inställt på ytterligare förvärv, med fokus på Warszawa i första hand. Substansvärdet steg till 52,40 kronor och substansrabatten uppgår nu till cirka 16%. Klockan 10:00 håller bolaget en presentation med efterföljande frågestund.

Förvaltningsresultat steg med 26% på årsbasis
I det andra kvartalet uppgick hyresintäkterna till 9,3 (9,1) meur, främst drivet av den årliga indexeringen, men även från en positiv nettouthyrning under kvartalet. Förvärvet av fastigheten Nowy Rynek E i Poznan bidrog i en begränsad omfattning i och med att förvärvet skedde under juni. Uthyrningsgraden steg något under kvartalet och uppgick till 93,6%.  Driftnettot kom in på 8,7 (8,6) meur med en överskottsgrad om 93% (94%). Förvaltningsresultatet steg med 26% och uppgick till 5,2 (4,1) meur, drivet av främst de höga ränteintäkterna från bolagets likvida medel. Orealiserade värde-förändringar uppgick till totalt -4,6 (-39,2) meur, där -4,9 meur avsåg omvärdering av fastighetsbeståndet och 0,3 meur omvärdering av derivat. De realiserade värdeförändringarna blev till 0,0 (-0,1) meur i kvartalet. Totalresultatet för perioden slutade på 0,3 (-34,9) meur och bolaget stänger det andra kvartalet med en kassa om 71,6 meur. En kassa som är fortsatt hög trots förvärvet av en till fastighet.

Finansiering och räntekostnader
Under kvartalet har bolaget refinansierat de lån som förfaller under året. Även om den genomsnittliga räntenivån nu ökat till 4,7% (4,0%) väntas ECB sänka räntan ett antal gånger under hösten, vilket på sikt kommer att leda till minskade räntekostnader och ett högre resultat för bolaget. Sedan en tid tillbaka är bolaget enbart bankfinansierat och trots förvärvet av ytterligare en fastighet har bolaget fortsatt en välfylld kassa att använda till fler förvärv. Analysguiden räknar med att fler fastighetsförvärv kommer att presenteras av bolaget inom det närmaste året, där Warszawa bedöms vara i fokus för ett kommande förvärv.

Substansvärdet uppgick till 52,40 kronor
Vid utgången av det andra kvartalet uppgår substansvärdet till 52,40 kronor, vilket är en minskning från det första kvartalets substansvärde på 54,40 kronor. Minskning förklaras refinansiering till en högre räntenivå och ökade belåning drivet av förvärvet i Poznan. Föregående kvartal uppgick substansrabatten till 18% och jämfört med gårdagens stängningskurs har substansrabatten nu minskat något till 16%.

Telefonkonferens klockan 10:00
Bolaget kommer att hålla en telefonkonferens klockan 10:00 den 5 juli där kvartalsrapporten presenteras med efterföljande frågestund.

Konferensen hittas på https://ir.financialhearings.com/eastnine-q2-report-2024

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: