2024-02-07 07:30:00

Förvaltningsresultat ökade med 25% på årsbasis och substansvärdet uppgår till 207 kronor. Utdelningen höjs med 36,5% till 4,64 kr. Klockan 10:00 håller bolaget en presentation med efterföljande frågestund.

Förvaltningsresultat ökade med 25% på årsbasis
I det fjärde kvartalet uppgick hyresintäkterna till 9,0 (8,5) meur till följd av ett större fastighetsbestånd, förbättrad uthyrningsgrad och en högre genomsnittshyra. Hyresintäkter i en jämförbar portfölj ökade med 9%. Således ännu ett starkt kvartal från bolaget. Driftnettot kom in på 8,2 (7,8) meur med en överskottsgrad om 92% (92%). Förvaltningsresultatet steg till 4,5 (3,6) meur, trots en negativ påverkan från de högre räntekostnaderna. Av överskottslikviden från försäljningen av Melon Fashion Group (MFG) under hösten kvarstår nu cirka 100 meur, som är placerade på ett bankkonto med god avkastning, vilket fungerar som en kudde mot de ökade ränte-kostnaderna.

Orealiserade värdeförändringar uppgick till totalt -5,3 (-3,0) meur, uteslutande från derivat. De realiserade värdeförändringar uppgick till 0,0 (0,3) meur. Totalresultatet i kvartalet slutade 0,2 (-0,3 meur). Numera är bolaget enbart bankfinansierat och mer än väl-kapitaliserat, vilket ger utrymme att kunna genomföra attraktiva och värdeskapande förvärv. Analysguiden räknar med att bolaget kommer att genomföra ett eller flera fastighetsförvärv under 2024.

Stark balansräkning ger utdelningshöjning på 36,5%
I oktober förtidsinlöstes bolagets obligationslån till ett totalt belopp om cirka 46 meur. Vid utgången av 2023 är bolaget finansiellt starkt med en belåningsgrad på 27% och en kassa om 128,6 meur. Under det första kvartalet i år kommer större delen av de lån som förfaller 2024 att refinansieras på lite längre löptider, vilket påverkar kapitalbindningen positivt i form av längre löptider. Den starka finansiella situationen gör att styrelsen nu föreslår en utdelning om totalt 4,64 (3,40) kr, där utbetalning sker kvartalsvis med 1,16 kr. Det är en höjning om 36,5%. Analysguiden hade skissat på en oförändrad utdelning, för att i stället allokera överskottslikviditeten till förvärv.

Substansvärdet uppgick till 207 kronor
Substansvärdet vid utgången av det fjärde kvartalet uppgår till 207 kronor, vilket är en mindre minskning från det tredje kvartalets substansvärde om 211 kronor, drivet främst av kronförstärkningen mot euron. Givet gårdagens stängningskurs uppgår substansrabatten till strax över 19% mot tidigare cirka 30% kvartalet innan.

Telefonkonferens klockan 10:00
Bolaget kommer att hålla en telefonkonferens klockan 10:00 den 7 februari där kvartalsrapporten presenteras med efterföljande frågestund.

Konferensen hittas på https://ir.financialhearings.com/eastnine-q4-2023/register

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: