Bifogade filer
Prenumeration
Resultatmässigt hade vi räknat med något lägre vinst än Q3 ifjol men minskningen var större än förväntat med -29% på rörelseresultatnivå. Strukturellt är dock caset oförändrat positivt och vi kommer bara att göra smärre justeringar på våra prognoser i vår kommande utförligare analys. Därför ser vi nuvarande aktiekurs som ett tillfälle att komma in för den som hittills missat tåget.
Omsättning och resultat
Totalt sett ökade Railcares omsättning under tredje kvartalet med 6,2% till 169,1 mkr (Q3-23 159,2), med Entreprenad Sverige som ökade försäljningen till externa kunder med 9,4% till 59,2 mkr (54,1) och Transport Skandinavien med 3,6% till 99,1 mkr (95,7). Resultatmässigt hade vi räknat med något lägre vinst än Q3 ifjol med tanke på att det kvartalet var exceptionellt starkt, men minskningen var större än förväntat med -29% på rörelseresultatnivå.
Sammantaget: Caset oförändrat positivt
Aktiemarknadens omedelbara reaktion på rapporten är förståelig. I förhållande till våra prognoser landade kvartalssiffrorna 6,4 mkr lägre i intäkter och 6,8 mkr lägre i resultat efter finansnetto, varav 1,2 mkr var en engångskostnad i en försäkringsaffär. Huvudorsakerna är mindre kostnadsvariationer i de två största affärsområdena och en upprampning av organisationen inför 2025. Strukturellt är caset oförändrat positivt och vi kommer bara att göra smärre justeringar på våra prognoser i vår kommande utförligare analys. Därför ser vi nuvarande aktiekurs som ett tillfälle att komma in för den som hittills missat tåget.
Entreprenad Sverige
Entreprenad Sveriges omsättning kom in mycket nära våra förväntningar, men resultatet var svagare. Skälet till det beror främst på att den höglönsamma liningverksamheten innehöll en högre andel markarbeten än vanligt. Den riktigt lönsamma delen består av själva liningen, eller fordringen, av trummorna (de stora dräneringsrören som går under spåren). Emellanåt behövs det dock dikas och rensas vid till- och frånlopp vilket är ett arbete med lägre förädlingsvärde, men som dock ingår i hela projektet. Det här kvartalet innebar alltså en högre andel av dessa mindre lönsamma delar, ett exempel på de naturliga variationer mellan kvartalen som är en integrerad del av verksamheten. Bidrog gjorde också en högre andel inhyrda lok och maskiner, t ex för arbetena på Malmbanan. Förutom att beläggningen är central för lönsamheten inom entreprenadverksamheten som vi har diskuterat i tidigare rapporter, så är den också avhängig den geografiska spridningen på arbetena. Det är nästan lika långt till Riksgränsen från Skellefteåhamn som det är till Stockholm. En ytterligare faktor är längden på arbetena – ju längre jobb, desto större intäktsmassa att skriva av ställkostnader emot. När sedan Trafikverket börjar lägga ut större projekt med totalansvar – som ”depåstoppet” i början av sommaren – så kommer volymerna att öka mer än resultatet som en effekt av att underentreprenörer behöver tas in. På sikt är dock det viktigaste att få fler jobb för att få upp beläggningen så högt som möjligt, så Trafikverkets ökade utläggning av underhållsansvar och regeringspropositionen för transportinfrastrukturen som kom i början av oktober är mycket positiva för framtiden.
Transport Skandinavien
Omsättningen i Transport Skandinavien kom in nästan 10 mkr lägre än våra förväntningar och 5 mkr lägre på resultat efter finansnetto. Lokverkstaden hade lägre avräkning av pågående projekt och ovanligt låga marginaler, till skillnad mot ifjol då situationen var precis den omvända, med ovanligt hög avräkning och marginaler. Dessa parametrar slår mellan kvartalen, då det ofta handlar om långa projekt och projekt av olika natur. Under Q3 ifjol avslutades exempelvis installationen av ombordutrustning på fem Traxx-lok, där Railcare hittade effektivitetsvinster i att göra om samma moment från lok till lok, vilket innebar att kostnaderna vid slutavräkningen visade sig lite lägre än beräknat vid tidigare avräkningar i projektet och därför hamnade mycket av årets vinst i Q3. Det är också olika marginaler på olika typer av projekt, t ex mellan en hyttrenovering och ett motorbyte, men det går inte att plocka russinen ur kakan för då går kunden någon annanstans. Tvärtom så skulle en utbyggnad av lokverkstaden som vi diskuterat i tidigare analyser sannolikt innebära att fler olika typer av tjänster kan erbjudas, t ex hjulsvarvning, för att bli mer av en one-stop-shop. Det är motiverat i och med att efterfrågan på lokverkstadens tjänster är fortsatt mycket hög och väntas så förbli. Även om vi inte kunde förutse kvartalets svacka för lokverkstaden så är det inte förvånande med fluktuationer över tid i omsättning och resultat och det lär hända även i framtiden i både positiv och negativ riktning. Över tid visar dock lokverkstaden en tydligt positiv trend och mycket god lönsamhet. Resterande delar av affärsområdet gick under kvartalet enligt plan, växte i linje med tidigare kvartal och gick med samma goda lönsamhet som tidigare. Från årsskiftet och successivt under 2025 så kommer det stora beredskapsloksprojektet som togs förra hösten och för vilket lok säkrades med sommarens affär via AC Finance att dra igång. I kombination med andra förberedelser för att möta den ökade efterfrågan på flera områden i koncernen så har kostnaderna ökat. Det ser tråkigt ut i kvartalet, men kommer att betala sig under 2025.
Ladda ner och läs den fullständiga texten i PDF-format under bifogade filer.