2024-02-27 10:35:00

Trots en svag byggkonjunktur i flera länder förväntas den organiska försäljningen fortsätta att öka, men tillväxten spås vara endast ett par procent. Valutaeffekter och avyttrad verksamhet förväntas dock påverka försäljningen negativt. Sammantaget förutspås en minskning i försäljning och resultat för det tredje kvartalet, men företagets balansräkning förblir stark.

Ventilationsföretaget Systemair redovisar resultat för verksamhetsårets tredje kvartal tisdagen den 5 mars. Förväntningarna är att den organiska försäljningen fortsatt att öka trots svag byggkonjunktur i Norge, Sverige och Tyskland. I det andra kvartalet halverades den organiska tillväxttakten till fem procent från tio procent i det första kvartalet. I det tredje kvartalet är förväntningarna att tillväxten växlat ner ytterligare och att den uppgår till ett par procent.

Fortsatt organisk tillväxt
Trots organisk tillväxt väntas den redovisade försäljningen vara fyra procent lägre än för samma period i föregående verksamhetsår. En starkare svensk krona gör att försäljning i andra valutor bidrar negativt med två procent. Nettot av den avyttrade luftkonditioneringsverksamheten, samt förvärv av bland annat Group SCS ger drygt 150 MSEK eller fem procent lägre omsättning vid jämförelse mot samma kvartal föregående år. Luftkonditioneringsverksamheten ligger med i jämförelsen mot föregående år till och med april i år.

Stabil bruttomarginal
I de föregående kvartalsrapporterna för innevarande verksamhetsår var den största avvikelsen mot förväntningarna en lägre bruttomarginal än väntat. Huvudsakligen förklaras det av en ökad andel stora projekt med lägre marginal. En förskjutning av mixen i försäljning från länder med högre marginaler till länder med lägre marginaler. Sämre beläggning i vissa fabriker och fördröjning med att anpassa administrationskostnader till lägre nivåer. Trots det är det vår bedömning att bruttomarginalen ändå stabiliserats på nivån som företaget uppnått de senaste kvartalen kring 34 procent.

Halverad rörelsemarginal i det tredje kvartalet
Under det andra halvåret ökar säsongsmässigt aktiviteten i försäljningsansträngningarna. Kostnader för kundaktiviteter, mässor och utställningar är högre i förhållande till omsättningen under det första halvåret. Det väger på rörelsemarginalen som väntas hamna längre från målet på tio procent. I det tredje kvartalet görs dessutom reserveringar på 125 MSEK för avgångsvederlag och nedskrivningar vid flytt av Menergas produktion till Slovenien från Tyskland. Vår prognos för rörelsemarginalen i det tredje kvartalet landar under fem procent. Lyckas företaget hålla bruttomarginalen på oförändrad nivå i det fjärde kvartalet kommer rörelsemarginalen att komma tillbaka men inte nå nivån från första halvåret eller målet.

Sammantaget räknar vi med en försäljning på 2 908 MSEK (3 044) för det tredje kvartalet. En minskning med fyra procent främst till följd av valuta och avyttrad verksamhet. Bruttomarginalen är oförändrad på samma nivå som de senaste två åren, 34 procent. Rörelseresultatet är lägre med nedskrivningar och väntas nå 116 MSEK (278). Efter skatt landar resultatet på 75 MSEK (164) eller 0,36 SEK per aktie (0,79). Kassaflödet gynnas av positiv trend med minskad kapitalbindning i varulager. Balansräkningen är fortsatt urstark. Motiverat värde sätts till 82 kronor.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.