2022-09-12 09:10:00

Analysguiden inleder bevakning av Arcede Pharma med riktkurs 4,30 kr. Läkemedelskandidaten RCD405 mot KOL har potential att få en unik position på marknaden.

Stort behov för nya innovativa läkemedel
Arcede Pharma är ett lundabaserat forskningsbolag i preklinisk fas som utvecklar läkemedel mot primärt lungsjukdomen KOL och sekundärt svår astma. Rötterna härleds till 1999 från det börsnoterade forskningsbolaget Respiratorius och deras forskning kring den luftvägsvidgande substansen kapsaicin. Arcede börsnoterades i somras efter att de respiratoriska projekten överlåtits från Respiratorius.

KOL är en progressiv sjukdom, det vill säga den förvärras över tid, där dagens behandlingar endast saktar ner sjukdomsförloppet och lindrar symptomen för patienterna. Trots att antalet godkända läkemedel är många och konkurrensen är hög inom klinisk utveckling, verkar den stora massan via redan kända verkningsmekanismer. Behovet är framför allt stort för nya antiinflammatoriska läkemedel, eftersom dagens behandlingar är förknippade med allvarliga biverkningar. Bolagets läkemedelskandidat RCD405 har i prekliniska studier visats ha en luftrörsvidgande effekt och antiinflammatoriska egenskaper. Tillsammans med en ny, men ännu inte helt definierad, verkningsmekanism har projektet potential att få en unik position på marknaden.

Hög försäljningspotential i nischad målgrupp
Den globala läkemedelsmarknaden för KOL är stor och estimerades uppgå till ~20 miljarder USD år 2021. Framtida användningsområde för RCD405 är sannolikt som ett komplement till befintliga behandlingar. I vårt försäljningsscenario räknar vi med att RCD405 kommer utgöra ett komplement till de KOL-patienter som står på trippelinhalerad behandling och inte uppnår önskad effekt. Vi har estimerat att marknaden i USA och EU5 uppgår till 4,4 miljarder USD år 2030 och att RCD405 når en marknadsandel om 10 procent på marknaden, motsvarande en toppförsäljning om 465 miljoner USD år 2035.

Stor uppsida men höga risker
I skrivande stund värderas aktien till omkring 25 procent av bolagets egna kapital. Möjligen är det den utmanade historiken kring de respiratoriska projekten i Respiratorius som ligger som en blöt filt eller det negativa marknadssentimentet i biotech-sektorn. RCD405-projektet befinner sig för närvarande i toxikologiska studier i djur, vilket är en del av de prekliniska arbetet som behöver färdigställas innan kliniska studier kan inledas. Som tidigast räknar bolaget med att inleda förberedelser inför en fas 1-studie under första halvåret av 2023. Klinisk prövningsansökan till Läkemedelsverket kan således förväntas skickas in omkring den tidpunkten, en viktig trigger för aktien.

Analysguiden inleder bevakning på Arcede med ett motiverat värde om 4,3 kronor. I värderingen har vi även räknat in utspädningen från en nödvändig nyemission under nästa år för att finansiera fas 1-studien. Som i alla tidiga forskningsbolag är risken hög.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: