09:52:05 Europe / Stockholm

Prenumeration

2024-04-05 10:40:00

Har ni glömt bort SinterCast? Traton och Volvo har rusat på börsen. Nu är det dags för SinterCast. Analysguiden inleder bevakning och ser en betydande kurspotential.

Stora potential med ledande lastbilstillverkare
Efter drygt tre årtionden sedan börsnoteringen 1993 har det verkligen lossnat för SinterCast. Fjorton år av tillväxt i den ordinarie utdelningen och ett stort genombrott för fem år sedan med en order till Scania. Då angavs en potential på ordern till Scania på en miljon Motorekvivalenter (MEV) av kompakt grafitjärn (CGI). Nu ser bolaget ytterligare potential med leveranser till de andra motorprogrammen inom Tratongruppen för Navistar och MAN. I år börjar också de första leveranserna till First Automotive Works (FAW) i Kina. En av världens största lastbilstillverkare med produktionsvolym på par med hela den nordamerikanska eller europeiska marknaden.

God framförhållning på kommande fem år
Försäljningen är till mycket stor del återkommande och fördelar sig en tredjedel på förbrukningsvaror, provtagningskoppar och termoelement, två tredjedelar en produktionsavgift som tas ut för varje ton levererat gjutgods, baserat på gjuten vikt (innan maskinbearbetning), en årlig mjukvaruavgift för att övervaka gjuteriprocessen. En mindre del (fem procent) reservdelar och teknisk service. Bolaget har mycket god visibilitet på upp till tre års sikt. Ganska bra framförhållning på fyra till fem år.

Höga marknadsandelar på växande marknad
SinterCast har en marknadsandel på 60–70 procent av totala tillgängliga marknaden för processtyrning till gjuteriindustrin för gjutning av CGI. 2023 var produktionsvolymen med SinterCast processteknologi i årstakt tidvis uppe på fyra miljoner motorekvivalenter (MEV) för att sluta året på 3,7 miljoner. För 2024 är vägledningen en ökning till 4,1 miljoner MEV. Ambitionen är att de kommande fem åren växla upp tillväxttakten till en årlig produktionsvolym på sju miljoner MEV. Det motsvarar femton procent per år mot tio procent de senast tio åren.

Pensionsavgångar leder till ökad lönsamhet
Lönsamheten har påverkats de senaste åren då personalkostnaden bland annat ökat med dubbelbemanning inför pensionsavgångar. Bara under 2023 minskade antalet anställda från 32 till 28. Från dagens rörelsemarginal på 31,8 procent räknar företaget med att de skall kunna nå 40 procent 2028 med ytterligare lägre personalkostnader och större volymer. Det betyder att vinsttillväxten de kommande fem åren skull kunna vara upp mot tio procent per år. Kassaflödet ser ut att öka ännu mer med minskat rörelsekapital och lägre investeringsbehov.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer.