2022-12-19 10:50:00

Analysguiden inleder bevakning av den svenska spelutvecklaren med en efterlängtad spellansering i pipelinen. Vi inleder med ett motiverat värde på 1,9 kronor.

Svensk spelutvecklare med världskända titlar
Starbreeze grundades 1998 och är en av Europas äldsta datasspelutvecklare. Bolaget börsnoterades 2000 och handlas idag på Small Cap-listan på Nasdaq Stockholm.  Koncernen har en historik som inkluderar flertalet lyckade spellanseringar, däribland The Chronicles of Riddick och Brothers. Men den viktigaste tillgången är utan tvekan äganderätten till succén PAYDAY. 2012 förvärvades publishingrättigheterna till PAYDAY och året därpå lanserades uppföljaren PAYDAY 2, vilket resulterade i en tioårsperiod av betydande intäkter för Starbreeze. Dessutom har PAYDAY världens största spelarcommunity med över 8,5 miljoner medlemmar på spelplattformen Steam, vilka utgör en viktig tillgång för Starbreeze.

Uppföljare till succéspelet lanseras nästa år
Kortsiktigt handlar investeringscaset i Starbreeze till mångt och mycket om lanseringen av PAYDAY 3, vilket är uppföljaren till succén PAYDAY 2. Succéspelet som lanserades 2012 har sålt omkring 36 miljoner exemplar och genererat över 1,1 miljarder kronor i intäkter till Starbreeze. Tillsammans med samarbetspartnern Plaion (tidigare KOCH Media) kommer Starbreeze investera uppåt en halv miljard kronor i PAYDAY 3 som väntas lanseras under 2023. Förutsättningarna för en lyckad lansering bedöms som synnerligen goda givet det fortsatt stora intresset för PAYDAY 2, starka samarbetspartners och ett erfaret utvecklingsteam. Än är ett exakt lanseringsdatum inte kommunicerat, men Analysguiden räknar i huvudscenariot med att spelet lanseras under Q4 2023, vilket borgar för explosiv försäljningstillväxt därifrån.

Inleder bevakning med riktkurs 1,90 kronor
Utvecklingen för Starbreeze-aktien hänger i hög grad på hur lyckad lanseringen av PAYDAY 3 blir. Våra prognoser bygger på ett scenario där spelet säljer i 11 miljoner exemplar fram till 2027. Genom PAYDAY 2 har Starbreeze bevisat sig skickliga på att kapitalisera på intresset kring PAYDAY. Via GaaS-modellen (Games-as-a-Service) har bolaget haft en lång period med hög intäktsgenerering drivet av lansering av olika tilläggspaket. Samma intäktsmodell kommer appliceras på PAYDAY 3 och vi räknar med att 8 miljoner tilläggspaket kommer säljas på samtliga plattformar. Sammantaget innebär det att PAYDAY 3 förväntas generera intäkter uppemot 5 miljarder kronor under de kommande fem åren. Analysguiden ser stor potential i en kommande lansering av PAYDAY 3 och inleder bevakning med ett motiverat värde på 1,90 kronor på tolv månaders sikt. Risken i aktien är hög givet det stora beroendet av en framgångsrik lansering av PAYDAY 3 samt det konvertibellån som löper till och med december 2024.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: