2023-06-02 08:50:00

Analysguiden inleder bevakning med en riktkurs på 8 kronor för elektronikåterförsäljaren Tura Group. Aktien handlas till attraktiva nivåer och erbjuder fin direktavkastning.

Botten nådd – vändning väntas redan i år
Tura Group AB är en ledande distributör av tillbehör till hemelektronik branschen och distribuerar en bred portfölj av produkter till detaljhandel med konsumentelektronik i Norden. Sortimentet innefattar tillbehör till kategorier såsom ljud & bild, foto & video, spel, hem & fritid, barn & baby och mobil. Bolaget grundades redan 1976 men under 2021 börsnoterades bolaget som ett förvärvsbolag (Special Purpose Acquisition Company – SPAC) med om-notering till Tura Group 2022. Bolaget har en bred kundbas av återförsäljare och är ett välinvesterat, högt automatiserat bolag med ett logistikcenter i Nässjö och sitt säte i Kungsbacka. Bolaget drivs sedan många år av grundarfamiljen/VD vilket bäddar för fortsatt kontinuitet i bolaget.

Vi ser tre skäl att äga aktien:
- Flera stora kunder inom bolagets produktkategorier i Norden minskar bolagets konjunkturkänslighet
- Hög automatiseringsgrad och en rutinerad ledning med lång erfarenhet i bolaget
- Attraktiva värderingsmultiplar

Konsumentmarknaden befinner sig i limbo och generellt sett drabbas sällanköpshandeln i större utsträckning av konsumenternas svagare köpkraft – och hemelektronikhandeln är inget undantag. Men detta kompenseras av den breda kundbasen som Tura Group har i hela Norden och att produktutbudet inom tillbehörssortimentet inte belastar hushållskassan i samma utsträckning som vid inköp av kapitalvaror, såsom mobiltelefoner som ett exempel.
Enligt regelverket är huvudägaren, Voxson Carl-L Eriksson med 87 procent av aktierna, låsta i sitt innehav ännu en tid. Familjen som huvudägare kommer att minska sitt innehav något men man har ännu inte kommunicerat när detta ska ske eller hur mycket som kommer att skiftas ut till aktiemarknaden.

Inleder bevakning med riktkurs 8,00 kronor
Fjolårets resultat belastades med noteringskostnader på 21 miljoner kronor, vilket inte kommer att belasta årets resultat. Vi ser våra prognoser som konservativa med hänsyn tagen till den något tuffare konsumentmarknaden. Sammantaget ser vi väldigt goda förut-sättningar att bolaget lever upp till våra prognoser. Vår riktkurs avspeglar den positiva trend som Tura befinner sig i och värderingsmässigt ser multiplarna mycket attraktiva ut. Vår riktkurs på ett års sikt är 8,00 kronor, motsvarande ev/ebitda på 8 respektive p/e 9 på vår prognos för 2023p, ev/ebitda på 7,5 respektive p/e 8 för 2024p och ev/ebitda på 6,5 respektive p/e 7 för 2025p.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: