2023-08-15 16:15:00

Arcede Pharma räknar med att slutföra den sista toxikologistudien i augusti 2023 och har aviserat om en företrädesemission för att finansiera huvudprojektet vidare.

Andra kvartalet i korthet
Arcede Pharma redovisade rörelsekostnader om 8,5 mkr för årets andra kvartal, en större ökning jämfört med 3 mkr under Q1-23. Bakgrunden till den stora kostnadsökningen är framför allt relaterad till den sista (2/2) och ännu pågående toxikologistudien. Nämnda studie har blivit försenad på grund av begränsad tillgång till djur och förväntas slutföras i augusti 2023. Därefter kvarstår analys av studien innan dess att utfallet kan presenteras till marknaden. Vid utgången av kvartalet (31 juni 2023) uppgick kassan till 5,7 mkr, varför en företrädesemission aviserades i mitten av juli för att ta in nytt kapital.

Företrädesemission med stor utspädning
Företrädesemissionen består dels av nya aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare, dels teckningsoptioner. Vid fullteckning i företrädesemissionen kan som högst 146 miljoner nya aktier emitteras, vilket med en teckningskurs om 0,09 kr skulle innebära en utspädning om 96% för befintliga aktieägare som väljer att avstå. Teckningsperioden löper mellan 24 augusti och 8 september, villkorat ett godkännande via en extra bolagsstämma den 17:e augusti. Förutsatt att företrädesemissionen fulltecknas erhåller Arcede 11,4 mkr netto. Bolagets största ägare, Fåro Capital AB, har tecknat sin pro-rata andel vid 1,5 mkr. Sammantaget är 37,5% av företrädesemissionen säkerställd via åtaganden, avsiktsförklaringar och garantiåtaganden. Vid fullteckning kommer nettolikviden att disponeras enligt 1) preklinisk forskning, 30%, 2) läkemedelsformulering, 50%, 3) förberedelse inför klinisk fas, 10%, 4) affärsutveckling och rörelsekapital, 10%. Gällande teckningsoptionerna (TO1) är teckningskursen satt till 0,09kr och teckningsperioden löper mellan 8-19 januari nästa år. Förutsatt att företrädesemissionen och teckningsoptionerna tecknas fullt ökar aktieantalet från cirka 6 miljoner till 298 miljoner, en utspädning om 98%. Sammanlagt kan Arcede som mest tillföras ~24 mkr i netto.

Finansiering är avgörande
Utfallet i företrädesemissionen blir avgörande för hur tidsplanen framåt kommer se ut för RCD405 och projektets överlevnad. I ett positivt scenario ställer befintliga aktieägare upp med fullt kapital för både emissionen och teckningsoptionerna. Om det inträffar förväntar sig bolaget att tillräckliga medel finns för att färdigställa det prekliniska arbetet för RCD405. Därefter kommer ny finansiering behövas för att kunna genomföra nästkommande fas I-studie. I ett negativt scenario blir täckningsgraden låg och bolaget blir tvungna att finna en ny finansieringslösning. Parallellt söker även bolaget innovationsbidrag som potentiellt kan innebära ytterligare tillskott. Kapitalmarknaden är tuff och givet rådande osäkerhet kring företrädesemissionen samt tidsplanen framåt har vi inaktiverat vårt motiverade värde och återkommer när bilden klarnat och finansiering finns på plats. Som alltid är risken mycket hög vid en investering i tidiga forskningsbolag.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format här: