2023-12-05 11:20:00

Hanza förvärvar en kvalitativ kontraktstillverkare och stärker sina tillverkningskluster i Sverige och Centraleuropa. Analysguiden gillar förvärvet och ser uppjusterade prognoser samt ett högre motiverat värde framför oss.

Förvärvar kvalitativ kontraktstillverkare
Hanza har presenterat förvärvet av Orbit One, en svensk kontraktstillverkare av elektronik och elektromekanik. Orbit One har sitt säte i Ronneby, Blekinge, och rodret styrs av VD Karl Mattias Lindhe. Verksamheten bedrivs i två produktionsanläggningar i Sverige och en i Polen och bolaget har ca. 620 anställda. Orbit One uppges ha en stark marknadsposition i Norden och en diversifierad kundbas. Omsättningen har legat strax över 900 mkr sedan 2017 men 2022 växte omsättningen över 30% till 1,2 mdkr. Under samma period har lönsamheten taktat runt 2–3% på rörelsenivå men även här togs ett steg i rätt riktning. Under 2022 växte Orbit One rörelseresultatet till 60 mkr, motsvarande en rörelsemarginal på 5%.

Multipelarbitrage & balansräkning i schack
Hanza uppger att förvärvet adderar 1,1 mdkr i omsättning och ca 70 mkr i ebita-resultat. Jämfört med 2022 indikerar det ett tapp i omsättning på ~8% för 2023. Det indikerar även en ebita-marginal på ~6,4%. Det är något lägre än Hanza som på rullande 12 månader ligger över 8%. Köpeskillingen uppgår till maximalt 458 mkr, inklusive en tilläggsköpeskilling på 91 mkr som erläggs om nästa års resultat överstiger 2023. Den maximala köpeskillingen motsvarar ev/ebit 7x på skuldfri basis. Det är i linje med tidigare förvärv och ungefär hälften av Hanzas historiska snittvärdering. Därigenom drar Hanza nytta av det så kallade multipelarbitraget.

Förvärvet finansieras med bankkrediter och efter förvärvet uppger ledningen att balansräkningen fortsatt är väl under skuldsättningsmålet om en räntebärande nettoskuld/justerad EBITDA högst vid 2,5x. Lägg därtill att Hanza bedömer sig kunna frigöra rörelsekapital hos Orbit One samt att nämnda bolags fina maskinpark reducerar investeringsbehovet under 2024. Tillträdet förväntas under början av 2024 efter att Hanza erhållit ett myndighetsgodkännande.

Korsförsäljning & högre kapacitetsutnyttjande väntar
Genom förvärvet stärker Hanza sina tillverkningskluster i Sverige och Centraleuropa samt tillför kapacitet och kompetens inom elektroniktillverkning. Ledningen i Hanza lyfter fram att Orbit One har en stark och diversifierad kundbas som inte överlappar med Hanzas egna. Det är bra och skapar utrymme för korsförsäljning. Kostnadssynergier och ökat kapacitetsutnyttjande förväntas även lyfta lönsamheten i det centraleuropeiska klustret efter att den 1-åriga integrationsprocessen har genomförts.

Att integrera ett förvärv i den här storleken kan dock bli en klurig uppgift och kommer sannolikt innebära en del extra kostnader. Hanza har däremot en gedigen historik inom integrations-området (läs senaste förvärvet i Tyskland där Hanza vände till svarta siffror under ett år). Det är betryggande. Dessutom lyfter Hanza fram en del likheter bolagen emellan. Som decentraliserade produktionsanläggningar och att de använder samma affärssystem. Orbit Ones VD kommer även att fortsätta inom koncernen och avser investera 2 mkr i Hanza-aktier med ett lock-up åtagande under 12 månader.

Rustar för urstarkt 2025
Vi gillar förvärvet och anser att Orbit One framstår som ett kvalitativt tillväxtbolag med en bevisad och lönsam affärsmodell. Förvärvet ligger i linje med Hanzas tillväxtstrategi. På pro-forma-basis uppnår Hanza redan deras finansiella mål om en omsättning som minst uppgår till 5 mdkr under 2025. Styrelsen avser att revidera målen inom kort. Vi tror att det främst rör sig om uppjusterade försäljningsmål men även att lönsamhetsmålet kan skruvas upp något.

Sedan vår senaste uppdatering har aktien gått starkt och vi kommer återkomma med justerade prognoser efter att Hanza visat korten för den fjärde kvartalet. Förvärvet kommer mest troligt leda till uppjusterade omsättnings- och vinstprognoser. På nedsidan kan det finnas risk för viss marginalpress under 2024. Sammantaget tror vi att prognosjusteringarna får en positiv effekt på vårt motiverade värde som mycket väl kan leta sig uppåt tresiffriga kursnivåer.

Ladda ner och läs den fullständiga analysen i PDF-format under bifogade filer: